Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Over dood en verderf : 20 reacties (1/2) [Creatief]

Over dood en verderf

13/04/05 21:36
MacCruaghair
Wandelen doe ik liefst alleen. Soms vragen ze me wel eens waarom ik er niet gezellig bij
kom lopen. Dan antwoord ik dat ik me liever niet encanailleer. Een reinbloed laten ze ook
niet coïteren met een straathond. Hoewel zulk een vergelijking niet echt toepasbaar is.
Ik ben meer een straathond. En een vagebond en gannef ook, naar het schijnt.
Jong en onraakbaar, beneveld met barokke orgelmuziek en Griekse retoriek.
Ik ontwaak uit een exaltatie van dromerig stilzwijgen, veeg een stoflaag van mijn lichaam en
schreeuw tegen een voorbijganger dat deze era maar eens voorbij moet zijn.
Het lopen en spreken ben ik verleerd. Het geeft niets, ergens naartoe wil ik al lang niet meer
en een monoloog klinkt hetzelfde als je hem in stilte opzegt. Sterrennacht. Opeens begrijp ik
hem beter. Liefst stak ik ook mijn ogen uit met een verroeste schaar, maar er is nog zoveel
te lezen, te weten, te memoriseren.

De buren hebben er onlangs een spruit bij gekregen van den eiber. Zoals het past ging ik
even op visite. Het kindje lag te slapen. 'Zijn hoofd is te groot.' merkte ik op. 'En hij
ademt verkeerd.' voegde ik eraan toe. 'Hij zal vast wel niet lang leven.' Er viel een
ongemakkelijke stilte en ik verzon een uitvlucht om naar huis te kunnen. Sedertdien ben ik er
nooit meer geweest. Zou het jongetje nog leven? Ik hoop van niet.
Ooit gaan we allemaal dood en daarvoor zal het vast nog wel moeilijk worden.
Niets is ooit gemakkelijk. Tel de barsten in de muur. Het zijn er net niet genoeg.
De wereld is in verval en dat is maar goed ook. Schuif de gordijnen opzij en aanschouw
de mensenstroom. Ik kan de potentiële lijken reeds ruiken. Die dromerige man met zijn
bruine jas. Komt vast onder een vrachtwagen. Vrouw met handtas en make-up. Een venijnige
huidziekte. Spelend meisje. Slachtoffers. Zet de ramen open en spoel je longen met verderf.
Het ruikt binnen naar croissants en kanker. De geur onmiskenbaar afkomstig van onze monden. Ze elideren onze rotte gedachten en spuien niets dan leugens.

Wat moet ik hier nu mee aanvangen? De voorbijganger beaamt en doolt door lege straten.
Ik wou niets liever dan jou kussen en je lippen stuk bijten, maar daar is het nu te laat voor.
Laat iemand anders maar je bloed oplikken. Met meer dan een voet in het graf sta je, maar
dat besef je niet. Ik oefen mezelf in hardvochtigheid en word beloond met vermanende vingers en droeve blikken. De gestes die we maken zijn innig maar ongelukkig en efemeer van aard. Je spiegelende ogen zijn nutteloos en kunnen een verroeste schaar gebruiken maar je telt liever de barsten in mijn huid dan die in de muur. Beiden zullen ooit of alras, afsterven en vergaan. Met meer dan een voet in het graf sta je. En ooit, als ik in een komische bui ben, zal ik je een forse duw geven, en je zult me er dankbaar voor zijn. Bedolven onder een hoop gewijde grond vermengd met mest en smaad. Requiescat! Ooit zullen ze ook mijn ogen dichtnaaien en mij kleden in een witgekante lijkwade. En ik zal stralen, als nooit tevoren.
13/04/05 21:40
viciousfairy
eindelijk eens iets zinnigs op 'creatief'.:) het is echt leuk geschreven, met de nodige scherpte, zonder daarom ook 'hard' of 'grof' te zijn. tof, hier heb ik van genoten...
13/04/05 22:24
GabbaGabbaHey
:)
13/04/05 22:35
lieseheersbeestje
best wel heel ok...
14/04/05 17:04
DeDuitseHerfst
Tonen komen voor in alle sterkte, dit noemt men dan een toonsterkte. Als ik deze heel logische verklaring volg is dit wel een heel sterke Toon!

overigens sterrenacht ipv sterren
14/04/05 17:22
MacCruaghair
waarom zou dat dan wel zijn?
Volgens mijn overtuiging is het wel sterrennacht
14/04/05 17:33
DeDuitseHerfst
als ik fout ben krijgt u een perfect uitgevoerde fellatio van Eva Pauwels.
14/04/05 17:42
MacCruaghair
Eva Pauwels is niet bepaald mijn droom 'chick', maar ik zal mijn ogen sluiten.
Maar wie heeft het nu bij het juiste eind?
als ik fout ben krijgt u een perfect uitgevoerde cunnilingus van, mijzelf.
14/04/05 17:59
Bladgroenkorrel
Van Dale zegt: sterrennacht.
14/04/05 18:29
MacCruaghair
Alaaf ende jochei!
Met sterrennacht doelde ik stiekem op het meesterlijk werk van vincent, die zijn oor afsneed.
ohja, commentaar op mijn schrijfstuk is anders ook wel wenselijk...
14/04/05 19:07
slagroomwolkje
ik wil niet muggenziften, hoor. Maar Van Gogh sneed eigenlijk niet echt zijn oor af. Hij takelde het wel wat toe, dat is waar.
14/04/05 20:28
MacCruaghair
ja dat is waar, maar het verhaal errond is toch legendarisch
En wie nu nog eens iets post zonder dat het over mijn stuk gaat, die krijgt een verbale lap tegen zijn oren!
14/04/05 21:04
DeDuitseHerfst
ik kom net terug van het frietkot
14/04/05 21:28
MacCruaghair
wacht jij nog maar Ulrike Deirdre Maes, vuile dievegge dat je bent.
14/04/05 21:38
DeDuitseHerfst
DIE*
14/04/05 22:19
eroticaromance
Respect
15/04/05 17:19
Geweldig enzo. Niets op aan te merken, ik heb er erg van genoten.
15/04/05 17:50
MacCruaghair
dankjewel
@ddh: in die informele zinsconstructie mag ik gerust 'dat' zeggen, het is meer benadrukkend dan deiktisch, stop met mij steeds te corrigeren alsof je alles beter weet dan ik (Dat is eerlijkheidshalve wel een feit, maar toch vervelend)
17/04/05 21:19
leeeeen
Prachtig! Ik herken me er in enzo

nogmaals -> prachtig!
18/04/05 21:33
MacCruaghair
knap werk Toon!