Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Verschil grafisch ontwerp - grafische en digitale media : 27 reacties (1/2) [School]

Verschil grafisch ontwerp - grafische en digitale media

26/05/10 21:52
Glasgowkiss
Ik ben misschien van plan van volgend jaar grafische en digitale media te gaan doen in Gent met als keuze richting crossmedia ontwerp. Kan iemand mij uitleggen wat eigelijk het verschil is tussen die richting en gewoon grafisch ontwerp in een kunstschool waar ge een toelatingsexamen moet doen?
26/05/10 22:31
anouschka
kijk naar de vakken die ge krijgt... staat normaal op de site van de scholen
26/05/10 22:38
digitale media is meer dan ontwerp alleen, dus ook bijvoorbeeld de zaken daar rond of de technische kant zoals prepress en vandat
26/05/10 22:38
hermorningelegance
Grafische en digitale media zal ook veel webdesign, Photoshop, Flash,... etc zijn denk ik, pre-press, press en post-press.
Gewoon grafisch ontwerp lijkt me meer met de hand en meer rond één deel. Ik kan verkeerd zijn. Correct me if I'm wrong.
26/05/10 22:39
Ik heb een tijdje grafische vormgeving gedaan, en als ik zo eens de opleidingsprogramma's bekijk lijkt grafische en digitale media mij..euh...'werkgerichter'? Bij grafische vormgeving hadden wij modeltekenen/waarnemingstekenen, bij sommige ateliervakken mochten wij geen computer gebruiken, wij hebben daar nooit echt een deftige cursus digitale beeldverwerking ofzo gehad. Ook komt daar een hoop theorie over kunst en aanverwanten bij (kunstgeschiedenis, geschiedenis v/h grafisch ontwerp, filosofie, ...), terwijl grafische en digitale media eerder vakken geeft à la communicatie en bedrijfeconomie zo te zien.

Grafische vormgeving blijft grotendeels echt een kunstrichting, terwijl grafische en digitale media mij wat "praktisch toepasbaarder" lijkt. Uiteindelijk zal je met beide diploma's wel voor een groot deel dezelfde jobs kunnen doen dus het zal wel ongeveer in hetzelfde straatje liggen zeker? Een opleiding is trouwens ook voor een deel wat je er zelf van maakt he, zeker in die creatieve sector.
26/05/10 22:45
Glasgowkiss
Maar met grafische en digitale bent ge dus eigelijk meer als ge afgestudeerd bent? Ge hebt naast uw creatieve vaardigheden ook een pak technologie mee..
26/05/10 22:53
quote door
Maar met grafische en digitale bent ge dus eigelijk meer als ge afgestudeerd bent? Ge hebt naast uw creatieve vaardigheden ook een pak technologie mee..


inderdaad. You hit the nagel on the kop
26/05/10 23:00
anouschka
hangt er van af wat ge later wilt doen eh bij grafisch ontwerp krijgt ge meer oefening om zelf te tekenen en dergelijke
26/05/10 23:09
Glasgowkiss
Goh da weet ik nog ni precies. Maar kzou zon werk in combinatie met muziek wel zien zitten. Albumdesigns en sites voor bands enzo. Ook reclame spreekt mij wel aan.
26/05/10 23:11
Segervisa
Ge moet is zien wat soort bachelor dat is: academische of professionele.
Want academische is, zo zegt men, niveau van universitair en zal dus meer theoretisch zijn (ook reflectie over uw werk bijvoorbeeld is zeer belangrijk) terwijl professioneel eerder 'praktisch' is en toegepast, lijkt me. Meestal hebben die ook geen master-mogelijkheid omdat die klaargestoomd worden voor de directe markt.

Maar zoals gezegd: met beide kom je aan de bak. Je moet langs gaan bij de school/scholen en vragen en hun programma's bekijken kan helpen maar dat is ook altijd zo schoon uitgelegd he :p


Edit: bij ons op Sint-Lukas Brussel (een academische bachelor) hebben die van grafische (ontwerp) wel een 'splitsing' doorheen hun opleiding (bv reclame / illustratie / gewoon grafische).. 't fijne weet ik er niet van ze :d
27/05/10 00:57
Dipsauce
Ik doe grafisch en digitale media in Turnhout en het is een professionele bachelor. GDM is ontwerpen met ook een technische kant van de zaak. Veel theorie in het 1ste jaar met betrekking tot alle afstudeerrichtingen. Vakken van het eerste jaar zijn: grafische technologie (theorie drukken), prepress, wiskunde, kleurenleer, communicatietechnieken (nederlands), bedrijfskunde, taalvaardigheden (engels), netwerken, orderbegeleiding, projecten, recht en praktischere vakken zoals photoshop, indesign, dreamweaver, illustrator, flash en grafische vormgeving.
27/05/10 02:47
Uw2ePersoonlijkheid
Ik heb grafische vormgeving een klein jaartje geprobeerd op sint lukas in brussel, en zit nu in t tweede rafische en digitale media.

Hier even mijn subjectieve vergelijking

Kort samengevat leggen ze allebei een beetje andere nadruk
Grafisch Ontwerp <-> GDM
Uw vormgeving en uw denken errond ontwikkelen <-> Alles leren kennen wat je nodig hebt in de grafische sector


Grafische vormgeving:
- veel tekenen
- Leren denken over uw ontwerp, en het 20 keer hermaken
- Veel kritiek krijgen en gebruiken.
- Uw eigen stijl ontwerpen
- Kunstigheid en alles wat daar bij hoort
- Gelijk ne zot alles beginnen afwerken tegen uw jury
- Creatiever en meer openminded
- Meer zever

Grafische en digitale media:
- Alle nuttige programma's leren
- Technische dingen, zoals hier veel keer is gezegd
- Saaie dingen die niemand ooit nodig heeft zoals duits en wiskunde
- Bedrijfsgedoe, saai maar eventueel wel nuttig
- Computergedoe. Beetje begrijpen waarmee je heelderdagen werkt
- Grafische vakken waar je veel meer u zin doet. Doe je zwaar je best, ben je er zowiezo door (en momenteel een leerkracht die gek van ons wordt, omdat iedereen alles te laat afgeeft. t Is een klein kutschooltje hier met geen organisatie. Maar verwacht niet al te veel meer van kunstscholen)


Ik mis persoonlijk dodelijk hard het tekenen van grafische vormgeving. Maar verder moet ge misschien vooral bedenken in welke van de twee ge het meeste slaagkans zult hebben.
Het laatste geeft meer jobmogelijkheden naar mijn gevoel ja, maar ook wel meer saaie jobmogelijkheden.
27/05/10 11:38
DaysOfRegret
grafische en digitale media is een nachtmerrie ;)
enorm saaie vakken, ma echt enoooorm saai.

prepress: boring
grafische technologie: boring
orderbegeleiding: BORING

de vakken achter de computer zijn echt op babyniveau, die leerkrachten hier zouden van mij kunnen leren in plaats van andersom.
maar dat kan ook aan de school liggen.

grafisch ontwerp is vooral doen, kunnen tekenen en shizzle.

als ge egt op niveau websites wilt bouwen enzo zou ik voor multimedia opteren.
27/05/10 12:48
pachucasunrise
grafische is meer rond printwerk (boekjes, affiches, elpee hoezen etc..)
(en neen, grafisch heeft niet altijd te maken met tekenen, hangt maar van de school af die ge kiest. in principe moet ge als grafisch ontwerpen echt niet kunnen tekenen. bullshit.)
terwijl digitale meer de virtuele variant is. websites, bewegend beeld.
maar opzich is die grens redelijk dun, want bij ons (grafisch ontwerp) kunt ge bijvoorbeeld in uw tweede jaar de module multimediale kiezen.
27/05/10 17:03
BlackGloves
Wat een interessante topic, ik twijfel ook tussen die twee..
:]
27/05/10 17:27
DaysOfRegret
grafische is drukmachines vanbuite knots, druktechnieke vanbuite knotse, en meer crap.
grafische vormgeving is wat pachucasunrise zegt.

grafische media en grafische vormgeving (of ontwerp) wordt zo heel erg verward.
als ge grafische en digitale media gaat doen en ge vind druktechnieken niet echt intressant wordt het een hel, maar je kan het ook gewoon doen voor je diploma en 2-3 jaar enorm op de tande bijte.

kijk ook goed uit welke school je kiest, en vraag vooral veel info over wat je juist moet kunnen.
bij de artesis school in turnhout moet je best goed zijn in wiskunde terwijl er niet veel over gezegd is geweest tijdens de inschrijving.

(geen wonder dat er van de 50 man nog 20 overschieten, of toch ongeveer)
27/05/10 17:42
pachucasunrise
grafische dat gij zegt is eerder grafiek.

en in't sint-lucas in gent is er een onderscheid tussen grafisch ontwerp en grafische vormgeving.
en dan hebt ge nog multimedia.

hangt echt van school tot school af, en van richting tot richting, informeer u gewoon goed bij verschillende richtingen en scholen zou ik zeggen.
27/05/10 18:23
Glasgowkiss
Mijn voorkeur gaat uit naar cross media in gent. Hier staat blijkbaar nergens wiskunde tussen. En ook druktechnieken en dergelijke worden precies alleen in de laatste twee jaren gegeven.
27/05/10 20:04
DaysOfRegret
quote door
grafische dat gij zegt is eerder grafiek.

en in't sint-lucas in gent is er een onderscheid tussen grafisch ontwerp en grafische vormgeving.
en dan hebt ge nog multimedia.

hangt echt van school tot school af, en van richting tot richting, informeer u gewoon goed bij verschillende richtingen en scholen zou ik zeggen.

dude ik doe grafische (en digitale) media ik zal wel weten wat ik krijg en dat is geen grafiek :D
28/05/10 19:03
ThaCitroz
ik ga volgend jaar grafische doen
en daarin de reclamerichting uit
op de openlesdag was het vooral ideeën uitwerken
ma ni alleen met tekenen, ook met foto's en vooral veel photoshop
maar ok, de helft van uw tijd is naar het schijnt tekenen
ma das alleen het eerste jaar zeiden ze mij