Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
30/07/14 09:01
Online: 16
Naam : 
           Login : 
 Help

Ernst «    ( 1 / 2 )    »
aanmaning

Fruity

Vorige maand zijn wij 2 films gaan huren in de videotheek.
Normaal gezien moesten deze de dag erna terug binnen zijn,
maar wij hadden ze 5 dagen later pas binnengebracht (gewoon niet meer aangedacht, kan bij iedereen voorvallen :) ).
Doordat de videotheek op die moment toe was, hebben we ze in de daarvoor bestemde 'brievenbus' gestoken en hebben wij dus ook onze boete niet kunnen betalen.
Maar ik dacht dat die dan wel contact zouden opnemen voor dat nog verder te betalen.
(bij een vriend was da toen toch zo)
Ik kijk net mijn mails na, zie ik daar een mail van een incassasie bureau dat circle videotheken hun heeft aangesproken omdat ik nog steeds niet heb betaald.
en nu zou ik ipv 13,50 euro (de normale boete), 75 euro (administratiekosten) moeten betalen????
Terwijl ik helemaal geen verwittiging ofzo heb gehad van de videotheek?

Iemand die dit ook heeft voorgehad?
Ik zou een aangetekende brief kunnen schrijven en dit uitleggen maar dan zal ik toch zowiezo die administratiekosten moeten betalen? of niet?

13/05/12 10:02
manontjeh

Ik weet niet hoe dat wettelijk zit, maar die videotheek is in haar volste recht, toch...
Als je die films vijf dagen te laat in de brievenbus smijt (wat inderdaad iedereen kan overkomen) maar verder niks onderneemt, komt dat voor mij echt zo over van "nem hier hebt ge uw films, boete? welke boete?"
't Lijkt mij niet meer dan normaal dat je daar dan een briefje bijsteekt met uitleg "in brievenbus gegooid dus niet mogelijk om boete live te betalen blabla, kunt u mij op dit nummer contacteren voor verdere regeling / ik kom dit zodra u terug open bent binnen steken / iets in die aard". Niet betaald op een moment dat je normaal wel moest betalen en verder geen suggestie dat je 't wel gaat doen = 'normaal' dat die hogere instanties inschakelen.
Of dat de meest sympathieke optie is is natuurlijk nog een andere vraag, ze hadden u inderdaad ook gewoon zelf kunnen contacteren (als ze uw gegevens hadden tenminste). Maar 'k denk niet echt dat je een poot hebt om op te staan tegenover die mensen.
13/05/12 10:44
donaldmuyle

is dat niet verplicht om eerst zelf een herinnering te sturen?

Mijn werk doet het volgende:
1. factuur
2. herinnering
3. aangetekende herinnering
4. aanmaning via gerechtsdeurwaarder

Dat de videotheek zonder boe of ba er een incassobureau op afstuurt komt bij mij heel boertig over en niet professioneel.

Aan de andere kant waren jullie bewust dat er een boete was en is het ook logisch dat die boete verhoogd is aangezien jullie deze niet betaald hebben.

Dit is nu eenmaal hoe deze zaken lopen. De manier waarop is natuurlijk weer wat anders.

Je kan proberen te onderhandelen dat je nooit een schrijven ontvangen hebt van de videotheek.

Maar vrees dat je er niet onderuit gaat kunnen.
13/05/12 11:05
Fruity

Ze hebben mijn gegevens want ze vragen eerst uw indentiteitskaart voor ge een film moogt huren.
Dat de boete verhoogd word, daar ga ik ook mee akkoord.
Maar dat ze onmiddelijke naar hogere instanties gaan zonder eerst ZELF stappen te ondernemen? Dat vind ik gewoon onterecht!
Ik zal die boete zeker betalen, dat is ook normaal. Maar al de rest erbij, administratiekosten van 61.50 euro, da vind ik er toch een beetje over?
maar ik ga inderdaad proberen van gewoon de boete, eventueel verhoogd, te betalen omdat wij NIKS van de videotheek zelf hebben ontvangen.
13/05/12 11:13
Daav

Google to the rescue

Algemene HUURvoorwaarden

.
Art 1) Door het huren van een film (of soortgelijk) verklaart de huurder zich ontegensprekelijk en onherroepelijk akkoord met de verhuurvoorwaarden.

Art 7) Indien het verhuurde materiaal 3 dagen na de vervaldatum niet is binnengebracht kan de verhuurder de huurder in gebreke stellen om het gehuurde goed binnen te brengen binnen drie dagen. Indien het goed wordt binnengebracht binnen die periode is de huurprijs verschuldigd tot op de datum van teruggave, dit volgens het gewoon tarief.
De verhuurder behoudt zich steeds het recht voor het verhuurde materiaal of achterstallige huurgelden door een door de verhuurder aangestelde te gaan ophalen/innen, in de woonplaats of verblijfplaats, aangegeven door het betrokken lid. De huurder zal ook een schrijven krijgen van de videotheek of zijn aangestelden. Indien de huurder nagelaten heeft om adreswijziging door te geven, kan de videotheekhouder of zijn aangestelden daarvoor niet verantwoordelijk gesteld worden. Indien het lid zich niet aan de algemene voorwaarden houdt, kan de verhuurder overgaan tot gerechtelijke inning.

Art 9) Van zodra het dossier aan derden ter inning wordt overgedragen, verklaart de huurder zich ontegensprekelijk en onherroepelijk akkoord voor betaling van een forfaitaire schadevergoeding van minstens 38.00 euro, dit onverminderd het recht van eis van betaling van huurgelden, vergoeding voor het verloren goed en interesten., dit in de minnelijke fase. In de gerechtelijke fase zijn alle bijkomende kosten verschuldigd.

tl;dr: Je bent akkoord dat ze je een aanmaning sturen.
13/05/12 11:20
Daav

Quote door Fruity
Het staat zelfs in hun regelement, zie ik net, da ze eerst zelf een brief sturen en dan pas andere stappen nemen :/

Nee, er staat in een schrijven. Zoals een mail dat je een aanmaning krijgt. Maar je kan dat uiteraard wel betwisten in een vredegerecht of dergelijke. Ik twijfel echter dat zoiets de moeite is, noch dat ge uw gelijk gaat krijgen.
13/05/12 11:22
Followmehome

Amai da's wel straf ... ik stuur op mijn stage plaats dagelijks boetes uit en zelf "wij" doen pas aanmaningen na echt een verloop van tijd. Zou wel stom zijn dat je voor een video dan ineens zoveel moet betalen. De meeste videotheken sturen normaal eerst een briefje maar ik zou het niet weten want zo'n dingen doe ik altijd op tijd en als ik het niet op tijd doe dan hoor ik altijd zelf eerst : telefoon, e-mail,... dat had jij ook beter gedaan da's normaal de meest logische reactie. Je gaat toch niet zomaar die video's dumpen en hopen dat er geen gevolg aan gegeven wordt ?
13/05/12 11:36
overjoyedretard

Algemene voorwaarden zijn niet gelijk aan een wet, de voorwaarden die Daav aanhaalt zijn dus naar alle waarschijnlijkheid niet toepasselijk (tenzij het toevallig om dezelfde videotheek gaat als waar hij de AV op google heeft gevonden)

In principe is dus vooraf een waaarschuwing wel vereist (ingebrekestelling) tenzij daar in de algemene voorwaarden van de videotheek werd van afgeweken.

Aangezien gij daar precies geen benul van lijkt te hebben vermoed ik dat ge nooit geen algemene voorwaarden hebt gezien. Daardoor zouden ze die ook niet kunnen inroepen tav u en was een ingebrekestelling dus wel vereist.

Conclusie, leg de situatie uit, zeg duidelijk dat ge nooit een voorafgaande ingebrekestelling hebt ontvangen, zeg dat ge bereid zijt om de administratieve boete te betalen maar zeker niet de administratieve kost van het incassobureau aangezien er nooit een ingebrekestelling is geweest.

Doe dat liefst in een (aangetekende) brief of een mail met de juiste personen in cc.
13/05/12 12:23
pijlbord

Quote door overjoyedretard

Conclusie, leg de situatie uit, zeg duidelijk dat ge nooit een voorafgaande ingebrekestelling hebt ontvangen, zeg dat ge bereid zijt om de administratieve boete te betalen maar zeker niet de administratieve kost van het incassobureau aangezien er nooit een ingebrekestelling is geweest.

Doe dat liefst in een (aangetekende) brief of een mail met de juiste personen in cc.

Akkoord, maar met een kleine correctie (ik doe momenteel niets anders dan met mensen werken rond schulden en incassobureau's en heel de tralalala): Het is altijd handiger als ge persoonlijk contact opneemt (bellen, of in dit geval zelfs gewoon langsgaan in de videotheek) en zo uw situatie uitlegt. Ge hebt meer kans om de situatie te verduidelijken en ge hebt meer kans op een positief antwoord. Als ge iets hebt bekomen is 't inderdaad geen slecht idee om een (aangetekende) brief ter verzenden met daarin alles, zodat ge een bewijs op papier hebt.

Het is niet altijd nodig om direct met een aangetekend schrijven te beginnen. Met gewoon vriendelijk zijn aan de telefoon kunt ge ook al veel bereiken.
13/05/12 12:30
Daav

Quote door overjoyedretard
Algemene voorwaarden zijn niet gelijk aan een wet, de voorwaarden die Daav aanhaalt zijn dus naar alle waarschijnlijkheid niet toepasselijk (tenzij het toevallig om dezelfde videotheek gaat als waar hij de AV op google heeft gevonden)

Waarom zou ik in godsnaam random voorwaarden opzoeken als er een specifieke videotheek wordt aangegeven?

Maar goed, komt dus van hier
13/05/12 12:58
Xanthine

kheb da al regelmatig voorgehad, omdat ik zo lui ben, en meestal brieven niet opendoe omdat dat toch brengers van slecht nieuws zijn.
Ik stuur dan gewoon ne mail dat ik bereid ben om bv de helft onmiddelijk te betalen, heeft tot nu toe al altijd gewerkt. (buiten de RVA dan, daar ist al opgelopen tot in de 700 eur, ma die mannen kunnen eens goed aan mijne zak lekken).
13/05/12 14:09
pijlbord

Quote door Xanthine
kheb da al regelmatig voorgehad, omdat ik zo lui ben, en meestal brieven niet opendoe omdat dat toch brengers van slecht nieuws zijn.

Dat is nu eens een attitude die ik echt niet snap, hoewel ik ze dagelijks terugzie waar ik nu stage doe.
100 euro betalen of gewoon niks doen en dan uiteindelijk 7 brieven moeten versturen en 700 euro betalen, ik weet precies wel wat ik het liefste doe.

Nuja, weglopen van uw verantwoordelijkheden is altijd makkelijker zeker. Of dat lijkt het toch als ge in een bepaalde situatie zit.
13/05/12 14:40
Daav

Quote door Xanthine
Ik stuur dan gewoon ne mail dat ik bereid ben om bv de helft onmiddelijk te betalen, heeft tot nu toe al altijd gewerkt. (buiten de RVA dan, daar ist al opgelopen tot in de 700 eur, ma die mannen kunnen eens goed aan mijne zak lekken).

Haha, ik ken ook iemand met diezelfde attitude. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit uiteindelijk niet zo goed afloopt. Al zijt ge natuurlijk vrij u te laten begaan zoals ge wilt natuurlijk.

Ik kan ook wel gatlui zijn met mijn financiŽle verantwoordelijkheden, maar ik heb toch op zijn minst altijd kantje boordje correct geweest met betalingen. Alleszins toch nooit een herinnering gehad en maar 1 keer close doordat de administratie aan de andere kant achter zat. Woop.
13/05/12 14:44
Vacuum

Quote door Xanthine

Stoer. Niettemin: spast.
13/05/12 16:13
wateenzever

Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt, ook bij circle, da ik direct en incassobureau aan mijn broek had. Een kameraad die advocaat is zei dat ze da pas kunnen doen na 3 aanmaningen, en ik had er geen gehad. Het was toen ook iets van een 72 euro. Ik heb toen gewoon gebeld naar die hun centrale dienst en da is toen ook opgelost door het juiste bedrag te mogen betalen.
13/05/12 17:24
DeadAngell

75 euro voor 2 films, amai :D Ik hoop dat het goede films waren.
13/05/12 20:50
Fruity

Quote door wateenzever
Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt, ook bij circle, da ik direct en incassobureau aan mijn broek had. Een kameraad die advocaat is zei dat ze da pas kunnen doen na 3 aanmaningen, en ik had er geen gehad. Het was toen ook iets van een 72 euro. Ik heb toen gewoon gebeld naar die hun centrale dienst en da is toen ook opgelost door het juiste bedrag te mogen betalen.

Ik heb nu contact opgenomen met circle en met het incasso bureau, hopelijk krijg ik snel een antwoord terug dat ik ook gewoon het juiste bedrag mag betalen...
13/05/12 21:46
Fruity

Quote door DeadAngell
75 euro voor 2 films, amai :D Ik hoop dat het goede films waren.

Haha, nee, ze viele wat tegen :p spijtig genoeg!
13/05/12 21:47
Aspen

Quote door Xanthine

Gij gaat binnen een aantal maanden/jaren nog dik verschieten.
Want alles wat onbetaald blijft (ook helften van "helft wel, helft (nog) niet betaald" ) blijft elke dag in intrest stijgen. Zelfs als ge inmiddels op de zwarte lijst zijt beland (waardoor ge dus ook geen leningen meer kunt aangaan voor auto/huis/..).
En betalen zult ge! Straffer zelfs: Hoe langer dat je het uitstelt, hoe minder dat de rechter geneigd zal zijn om enig medelijden met u te voelen.
Maw: Die 700 zou best wel eens kunnen oplopen tot een nulleke (of meer :o ) erbij ..
13/05/12 23:14
ikbenlara

ha, ik heb ook nog een honderden euros boete bij de bib in gent, en mijn zus heeft onlangs na een jaar een boete van mij in de videotheek betaald 56 euro.

Lenen is niks voor ons. Piraterij.

Dat terzijde, als ge gewoon doet alsof ge dien brief niet ontvangen hebt ( was ie aangetekend) en casual ne nieuwe film gaat halen en raprap u boete betaalt, kunt ge ook eens informeren of nu alles in orde is etc.

die gaan u niet voor de rechter slepen voor 20 euro he.
14/05/12 00:48
«    ( 1 / 2 )    »

2
© 2001-2014 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.058480 seconden.