Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
vervangende verlofdag bij studentenjob : 29 reacties (1/2) [Dagelijkse Onzin]

vervangende verlofdag bij studentenjob

21/07/14 19:00
Ik wou dit topic eerst bij 'ernst' plaatsen, maar toen daagde het dat het er eigenlijk enkel om gaat of ik deze week nog een dagje in de zon kan gaan liggen of niet.


Mijn vraag is vrij simpel : Als je (als student) voltijds werkt en je verlofdag valt op toevallig op een feestdag, heb je dan in die week net als een vaste werknemer recht op een 'vervangende verlofdag' ? Mij zou dat logisch lijken, want anders werk ik sowieso meer uren dan alle andere jobstudenten (die hebben dan door de feestdag 2 vrije dagen).


Ik zou het ook aan mijn werkgever kunnen vragen, maar ik denk dat ze nog niet doorhebben hoe lui ik ben en als ik de schijn hoog kan houden dan ga ik dat nog even proberen. Als hier iemand zeker is dat ik daar geen recht op heb, kan ik met een glimlach en zonder valse hoop aan mijn week beginnen.


21/07/14 19:04
marmermijn
Bij mij, ik werk als een bediende geven ze voort hele jaar de kalender van wanneer de vervangverlofdagen vallen.

Edit: ma da is enkel als die op een zaterdag of zondag vallen bedenk ik mij net, dus ik weet het antwoord niet.
21/07/14 19:05
Ik denk van niet. Ge hebt volgens mij gewoon pech dat uw verlofdag nu op een feestdag valt.
21/07/14 19:09
Equalya
vraag dat toch gewoon? Is nu toch niet zo moeilijk :D

Maar ik denk ook van niet. Bij mij op mijn werk is, is dat zelfs zo bij de vaste werknemers.
21/07/14 19:24
MDEP
Amai, chance dat mijn verlofdag morgen valt. Dodged a bullet there.
21/07/14 20:36
EstherGreenwood
Joenges toch, hahahahaha
21/07/14 21:29
quote door
vraag dat toch gewoon? Is nu toch niet zo moeilijk :D

Maar ik denk ook van niet. Bij mij op mijn werk is, is dat zelfs zo bij de vaste werknemers.


ja, maar een forumtopic posten is ook niet zo moeilijk en zo hoef ik niet onnodig de zagende jobstudent uit te hangen bij mijn baas ;)
21/07/14 21:31
cloud9
quote door

Uw feestdagen worden niet uitbetaald omdat deze vielen op een inactiviteitsdag he. Ge moest die dag sowieso niet werken, dus waarom zou ge recht hebben op een dag betaling.


Ik quote hier pijlbord uit het vorig topic "jobstudent en feestdag"
21/07/14 21:36
Nee, je hebt daar geen recht op. Da's ook zo bij gewone werknemers (niet-studenten), hoor. Niet in de zon liggen, dus!
21/07/14 21:39
quote door
Nee, je hebt daar geen recht op. Da's ook zo bij gewone werknemers (niet-studenten), hoor. Niet in de zon liggen, dus!


Da's niet altijd waar denk ik, mijn vriend werkt vast in de verkoop en die heeft dat wel. Och ja ik ga het sowieso niet meer vragen, want het gaat een nutteloze poging worden gezien de twijfel hier :D
21/07/14 21:39
cloud9
quote door
Nee, je hebt daar geen recht op. Da's ook zo bij gewone werknemers (niet-studenten), hoor. Niet in de zon liggen, dus!


Euhm, als er een feestdag op een zondag viel, of op mijn wekelijkse vrije dag, dan nam ik daar een dag recup voor. Zo doe ik het al 7 jaar :p (als vaste werknemer bedoel ik dan)
21/07/14 22:02
Verlofdag ... ?
21/07/14 22:58
dat hangt er vanaf he, werk jij in een voltijds uurrooster? of in een deeltijds (bv. 4/5).
In een voltijds heeft een normale werknemer recht op een vervangende dag.
In een vast deeltijds uurrooster heeft een normale werknemer GEEN recht op die feestdag, dat is gewoon pech hebben.
Werkt je deeltijds en in een wisselend uurrooster, dan heb je weer wel recht op een vervangende dag.

Allé, zo zit het voor gewone werknemers, als jobstudent heb je wel dezelfde rechten, gok ik.
Maar CAO's en PC's en al dieje rommel maken dat zo ingewikkeld, dat ge dat toch gaat moeten navragen! Of leest u contract eens na, wie weet staat het er wel ergens in ;) .
21/07/14 23:04
pijlbord
Wat bedoel je met 'verlofdag'?

Als studentenarbeider hebt ge geen recht op verlof he, dat is enkel voor mensen die sociale bijdragen betalen.
Indien gij maandag tot vrijdag werkt en er is een feestdag op maandag, dan hebt gij wel recht op uitbetaling voor die dag. In sommige gevallen zelfs tot 30 dagen nadat uw contract ten einde is!
Ik vermoed dat gij op maandag gewoon nooit moet werken en dan verwijs ik u inderdaad door naar de bovenstaande quote van mezelf.

En ja, uw vriend heeft dat misschien wel, maar die zal dan ook 'echt' werken, met sociale bijdragen veronderstel ik. Of onder een zeer gunstig paritair comité vallen.
Als 't over sociale rechten gaat zijn de grote lijnen wel gelijklopend (als ge dan nog rekening houdt met student/arbeider/bediende/tijdelijk/vast/uitzend/..) maar voor bijna alles zijn er kleine verschillen afhankelijk van onder welk paritair comité ge valt, of gewoon van hoe genereus uw werkgever is, want de meeste wetten gaan slechts over het stellen van een minimum dat de werkgever moet aanbieden. Beter mag altijd.

Lange uitleg om eigenlijk te zeggen dat vergelijken met uw vriend nogal uhm ja, nutteloos is.
21/07/14 23:09
pijlbord
quote door


Mij zou dat logisch lijken, want anders werk ik sowieso meer uren dan alle andere jobstudenten (die hebben dan door de feestdag 2 vrije dagen).


Moogt mij toch eens uitleggen hoe ge aan dat aantal komt, want ik snap het niet.
21/07/14 23:57
quote door


Moogt mij toch eens uitleggen hoe ge aan dat aantal komt, want ik snap het niet.


De feestdag-dag + die ene dag in de week dat je sowieso vrij bent = 2 vrije dagen

(ik denk dat ze er zo op doelt)
22/07/14 00:15
Waarschijnlijk niet, maar ja, ze zullen het wel zeggen als je een dag verlof hebt.
22/07/14 09:38
Man, vraag dat toch gewoon. Ik denk persoonlijk ook dat ge pech hebt dat uwe verlofdag op ne feestdag valt, maar wat weet ik ervan?

Dat heeft trouwens niets met luiheid te maken, da's gewoon al dan niet nemen waar ge recht op hebt. Als ge dat bij uw vaste job later niet navraagt allemaal gaan ze nog veel van u profiteren.
22/07/14 09:39
quote door
Waarschijnlijk niet, maar ja, ze zullen het wel zeggen als je een dag verlof hebt.


Nope, ze zeggen niks. Als je er niet achter vraagt, geven ze het je ook niet cadeau.
22/07/14 10:04
Meestal flikken ze het zo bij jobstudenten dat uwe vrije dag op ne feestdag valt. Zo gaat het als jobstudent helaas. En ik vrees niet dat ge dienen dag moogt oppakken mits ge zowieso niet moet werken die dag volgens uw uurrooster.