Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Bijles statistiek regio Diest : 9 reacties (1/1) [Gezocht]

Bijles statistiek regio Diest

28/07/14 21:19
naughtygames
Hallo allemaal!

Ik heb dus een herexamen statistiek, en aangezien ik van sommige oefeningen geen verbetering heb/sommige dingen écht niet snap, zoek ik iemand die mij bijles zou willen geven. Liefst in de Regio van Diest. Prijs valt overeen te komen. Het zou voor 1 dagje zijn omdat het niet zoveel is eigenlijk.

Ik zit in het eerste jaar van de universiteit, dus ik verwacht dat die stof eigenlijk nog wel te doen is. Als iemand mij zou willen helpen, kan ik wel mijn inhoudstabel even overtypen.

Alvast bedankt!
29/07/14 14:50
Niet dat Diest in de buurt is (Mechelen), maar welke statistiek is het? z-waarden, covariantie, correlatie, kansrekenen, stukske inductieve statistiek, zo van die dingen?
29/07/14 17:58
easy voor de jos
29/07/14 19:13
naughtygames
Kansberekenen zit er inderdaad bij (regel van bayes, wet der totale kans, voorwaardelijke kans, die dingen). In principe snap ik dat wel, maar dan zie ik bijvoorbeeld deze oefening staan, waar ik enkel de uitkomst van heb, en dan is het al te ver aan het gaan voor mij:

'Malaria is een infectieziekte, veroorzaakt door een parasiet die wordt overgedragen door een mug. Malaria komt voor in tropische en subtropische gebieden, daar waar het warm en vochtig is. De belangrijkste malariagebieden zijn West-Afrika en Oost-Afrika en in mindere mate delen van Zuid-Oost Azië en Zuid-Amerika. Van al de Vlamingen die voor meer dan een maand naar 1 van de risicogebieden trokken, raakte 0,8895% besmet met malaria. Van de vlamingen die naar Oost-Afrika reisden, raakte 1,5% besmet, van de vlamingen die naar West-Afrika reisden, raakte 2,4% besmet, en van de vlamingen die naar een ander risicogebied trokken, raakte 0,5% besmet met malaria. Als je weet dat van de vlamingen die naar een risicogebied reisden, er 19% naar Oost-Afrika trokken, bereken dan het percentage van de vlamingen dat naar West-Afrika trok.

Het antwoord is iets in de 10%, en het zal wel op te lossen zijn natuurlijk, maar als ik die wil oplossen, kom ik gegevens te kort.

Dan gaat het nog over de verschillende verdelingen (poisson, normale, binomiale), inderdaad ook de z-waarden, toetsen van hypothesen, gekoppelde opmetingen, X² testen, normaliteit nagaan enz. Ik dénk dat dat allemaal wel lukt. (Het examen is een tijdje geleden en nu heb ik nog niet alles geleerd) Ik ben enkel op mijn examen serieus de mist in gegaan bij het onderdeel waar je moet inzien welke methode je moet gebruiken. Dan kon je kiezen tussen de sign test, de wilcoxon signed-rank test of de wilcoxon rank-sum test. Tijdens het leren was dat allemaal heel logisch (Maar wij hadden ook maar 1 oefening per methode, dus als ik die oefening ging proberen, wist ik al welke test ik moest gebruiken omdat ik die opgave al eens gemaakt had) maar tijdens het examen heb ik altijd een verkeerde gebruikt.

Kansberekening en dat laatste zijn dus de grootste problemen eigenlijk.
29/07/14 21:45
Vraagstuk 1:
B staat voor besmet, OA voor Oost-Afrika, WA voor West-Afrika, A voor andere
P(B) =0.8895%
P(B|OA)=1.5%
P(B|WA)=2.4%
P(B|A)=0.5%
P(OA)=19%

P(B) =P(OA)*P(B|OA)+P(WA)*P(B|WA)+P(A)*P(B|A)
1=P(OA)+P(WA)+P(A)

Je hebt 2 vergelijkingen met 2 onbekenden die je kan oplossen.
30/07/14 01:28
easy voor de superluminal.
OK maar wat studeert ge? Want de dingen die ge opsomt zijn duidelijk niet degene die in Leuven bij 1ste bach psychologie gegeven worden, ik gokte dat ge dat studeerde gezien de status van statistiek bij psychologie als buisvak :p

T is nu wat laat, maar kansrekenen is idd kwestie van zo veel mogelijk oefenen, al is die oefening die gij daar geeft nu niet echt wat ik versta onder een typische kansreken-oefening. Is het dat soort shit (kansrekenen gecombineerd met vergelijkingen) die ge ook op uw examen krijgt?
30/07/14 08:48
naughtygames
Merci! Daar ben ik al veel mee!

Ik studeer biomedische wetenschappen in Diepenbeek trouwens. Ik dacht dat dat wel een buisvak was bij ons, maar in het eerste jaar is eigenlijk alles wat niet puur biologie is dat wel. Nu moet ik ook zeggen dat ik gewoon geen wiskundig genie ben. Ik heb 4 uur wiskunde gedaan in het middelbaar, maar wij hebben veel te weinig gezien. En dan heb ik vorig jaar een heel jaar thuis gezeten (wat niet het plan was, maar oké) en vooral mijn wiskunde heeft daar van afgezien. Dat merk ik bijvoorbeeld bij die oefening wel hard, 2 vergelijkingen, 2 onbekenden. Ik was al helemaal vergeten dat ik dat ooit gezien heb en ik heb precies niet echt dat inzicht om te zien dat ik dat dan moet gebruiken. Die eerste vergelijking had ik bijvoorbeeld wel, maar het komt dan gewoon niet bij mij op om een 2de te zoeken. Het komt er dus eigenlijk op neer dat ik veel basis mis en bij sommige oefeningen is dat niet erg, maar soms dus wel. Hoe ik moet integreren heb ik bijvoorbeeld ook terug moeten opzoeken omdat ik echt even niet meer wist wat dat precies was.. In principe snap ik de meerderheid van mijn cursus wel, maar zoals altijd: Hetgeen wat ik niet kan, wordt sowieso gevraagd. :d

Het examen bestond namelijk uit 4 vragen, ieder op 5 punten. Eentje was de juiste methode kiezen (met die wilcoxon dingen) en die had ik fout gekozen, dus 0 op 5. En dan nog eentje was zo'n malaria vraag, dus weer 0 op 5. Uiteindelijk heb ik dan een 9 gehaald, dus de andere zaken kan ik wel denk ik.

Ik heb op mijn laptop een voorbeeldexamen staan, maar om dat uit te typen ben ik wel nogal lang bezig, dus als iemand dat zou willen zien, kan ik het wel altijd doorsturen.
30/07/14 10:55
Van hypothesetesten ken ik niet veel, dus daar kan ik u niet mee helpen.
31/07/14 09:11
naughtygames
Geen probleem, bedankt om er eens naar te kijken! :d
31/07/14 14:05
Ge moogt mij dat examen altijd wel eens laten zien, ik wil daar wel eens naar kijken.


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.