Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Meerwaarde woning/verbouwing : 24 reacties (1/2) [Wonen]

Meerwaarde woning/verbouwing

01/08/20 09:52
Hey,

Ik had gisteren een gesprek met mijn schoonbroer. Zijn ouders hebben een zaak waarmee ze appartementen bouwen en verkopen. En hij werkt daar dus in mee.

Wij kochten twee jaar terug ons huis voor 236 000 (geschat als 240 000).
Het is zo een typisch Belgisch huis met veel bergingen. Maar wel de afgelopen 10 jaar wel opgeknapt.
Bij aankoop was er al nieuwe elektriciteit, deel van ramen is dubbel in pvc ander deel dubbel in hout.
Boven is een badkamertje die ooit wel werd geupdate maar verouderd, een grote en een zeer kleine slaapkamer. Zolder vaste trap en een kamer die nog af te werken is met kleine bergruimte. perceel is 240m2.

We wonen in een doodlopende straat. Dicht tegen trein en bus ( niet in onze straat of tuin), winkels op loopafstand, en scholen ook dichtbij. Dorp is niet heel ver, ook de stad is niet super ver. Maar we wonen wel vrij landelijk, dicht tegen een tennisterein en velden/bos.
In onze straat staat een mengeling aan huizen. Huizen die kleiner zijn, groter, even groot en twee recente appartementsgebouwen.

We hadden het in das gesprek dus over verbouwen.
Ik zou bv de garage in het huis willen integreren (aanhangend aan huidige woonruimte) om er toilet, berging, wasplaats van te maken.
Zodat de achterbouw weg kan. En de keuken zicht op tuin krijgt en tuin ruimer wordt.oja ook een semi-open keuken.
Bovendien ook een nieuwe keuken.. Boven zou ik dus de badkamer een beetje willen uitbreiden (eventueel aparte wc). En ipv 1,5 slpk naar 3 slpk willen gaan.

Verder ook nog wat extra isolatie en zonnepanelen om ons EPC te verbeteren.

Waarop hij zei: Dat zou ik niet doen. Wel kleine verfraaingswerken en zaken die EPc verbeteren maar die aanbouw/opbouw/afbraak zou hij afraden.
Zijn reden is: Je gaat investering die +-100 000 kosten nooit in je doorverkoopprijs kunnen steken.
Op zich kochten we dit huis om er lang in te wonen. Maar ik kan begrijpen dat we er niet alles uit terug kunnen winnen.
Misschien investeren we meer dan 100 000 maar kunnen we ons huis maar voor max 300 000 verkopen..

Als jullie verbouwen doen jullie dan jullie zin ? of houden jullie rekening met wat je als maximale verkoopwaarde er uit kan halen?


01/08/20 10:15
Ik heb grondig verbouwd en mijn woning wordt nu geschat op aankoopprijs + verbouwingen + beetje extra.
Zolang er een grote lening op uw huis rust zou ik enkel verbouwingen doen die ge er ook uit kunt halen. Stel dat er iets gebeurt waardoor je je huis toch moet verkopen en uw lening nog lang niet afbetaald is, blijft ge met een schuld zitten.
Ik zelf zou nooit meer lenen dan wat ik er uit kan halen
01/08/20 10:24
quote door

Ik heb grondig verbouwd en mijn woning wordt nu geschat op aankoopprijs + verbouwingen + beetje extra.
Zolang er een grote lening op uw huis rust zou ik enkel verbouwingen doen die ge er ook uit kunt halen. Stel dat er iets gebeurt waardoor je je huis toch moet verkopen en uw lening nog lang niet afbetaald is, blijft ge met een schuld zitten.
Ik zelf zou nooit meer lenen dan wat ik er uit kan halen


Is jullie huis vergelijkbaar? als in standaard grootte, niet al te grote tuin, geen dure buurt? Welke zaken heb je gerenoveerd als ik dat mag vragen? en hebben jullie dit zelf gedaan of laten doen?
Was jullie aankoopprijs eventueel ook een stuk lager? :) Geen idee of onze woning nog heel veel aan waarde kan winnen eigenlijk. Sowieso nog wel iets maar ik vrees dat we er nooit meer dan 280k (of int beste geval 300k) kunnen uithalen..

Nu ja we willen er gewoon nog kei lang wonen he. Dus normaal is verkopen nog niet aan de orde.

Maar wat je zegt over stel dat je toch moet verkopen is wel iets dat ik in mn achterhoofd zal houden :)

bedankt!
01/08/20 10:45
Ik heb alleen gekocht. Ik woon in centrum leuven dus wel een dure buurt. En niet te vergelijken.
Ik heb heel mijn huis gestript.
Ik werk in het notariaat en zie dus veel.
Mensen die meer lening open hebben staan dan het huis hen opbreng, komen in de problemen en betalen nog jaren voor iets dat niet meer van hen is.
Die verkoop kan om verschillende redenen zijn maar meestal niet vrijwillig (relatiebreuk, verlies van werk, lening niet meer kunnen betalen...)
Ze waren vaak wel op voorhand gewaarschuwd.
01/08/20 10:48
Wat is 'nog kei lang wonen'?
01/08/20 10:48
quote door

Ik heb alleen gekocht. Ik woon in centrum leuven dus wel een dure buurt. En niet te vergelijken.
Ik heb heel mijn huis gestript.
Ik werk in het notariaat en zie dus veel.
Mensen die meer lening open hebben staan dan het huis hen opbreng, komen in de problemen en betalen nog jaren voor iets dat niet meer van hen is.
Die verkoop kan om verschillende redenen zijn maar meestal niet vrijwillig (relatiebreuk, verlies van werk, lening niet meer kunnen betalen...)
Ze waren vaak wel op voorhand gewaarschuwd.


In principe zouden wij maximaal nog 50 000 willen bijlenen en op termijn zelf de rest bekostigen :) Dus de helft lenen.. en uiteindelijk denk ik dat we als alles verbouwd is er toch zeker 290k voor te krijgen, misschien zelfs meer. :)

Je hebt wel serieus verbouwd. Strippen is hier bijna niet nodig. Gezien elektriciteit en basis overal zeker ok is :)
01/08/20 10:49
quote door

Wat is 'nog kei lang wonen'?


Zo lang als we kunnen. :D nog 40 jaar?
01/08/20 11:18
Wij hebben ook verbouwingen gepland aan ons huis, ook omdat we hier nooit meer weg willen, maar wij willen daar niet voor lenen. Dus we sparen en verbouwen dan op het gemak. De verbouwingen die wij willen doen, gaan ons waarschijnlijk 100 000 euro kosten, en we hopen dat op een kleine 10 jaar te doen. Als uw huis nog oké is om te wonen, zou ik persoonlijk niet direct een lening nemen om verbouwingen te doen die ge niet volledig terug ziet aan de waarde van uw huis.

Edit: door niet te moeten lenen, doen wij wel onze zin. Al denk ik persoonlijk dat we nu toevallig wel dingen kiezen die we (grotendeels) terug zien aan de waarde van ons huis ook. Als ik moest lenen zou ik daar deftiger naar kijken.
01/08/20 11:24
Sinds een half jaar ben 'k nu eigenaar van een bescheiden woning (270m² grondoppervlakte, 169000 €).
Mijn plan is het zo comfortabel mogelijk maken naar mijn idee met als achterliggende gedachte dat iemand anders hier na mij komt wonen. Een bepaald bedrag heb ik niet, maar ik verwacht wel dat ik het duurder kan verkopen gezien de (duurzame) investeringen die nu reeds op de planning staan. Dat investeringen groter zijn dan een eventuele opbrengst, is logisch, dunkt me.
Snel vertrekken zal 'k ook niet doen, tenzij een eventuele partner sterke argumenten tegen dat idee opbrengt. :)
01/08/20 11:28
In verband met zonnepanelen trouwens: terugdraaiende teller verdwijnt volgend jaar. Dus tenzij ge dat dit jaar nog zou doen (wie dit jaar nog legt heeft nog 15 jaar geniet van een terugdraaiende teller), zou ik daar niet meteen voor gaan. Bij ons staat dat ook op de planning, maar pas als die regeling terug veranderd is. :p
01/08/20 11:40
quote door

In verband met zonnepanelen trouwens: terugdraaiende teller verdwijnt volgend jaar. Dus tenzij ge dat dit jaar nog zou doen (wie dit jaar nog legt heeft nog 15 jaar geniet van een terugdraaiende teller), zou ik daar niet meteen voor gaan. Bij ons staat dat ook op de planning, maar pas als die regeling terug veranderd is. :p


In dir zonnepanelen heb ik me nog niet helemaal verdiept.
De nieuwe regeling bevat wel een premie van de overheid dacht ik? maar uiteraard zal 15j terugdraaiende teller meer opleveren?
01/08/20 11:42
Ons huis is nu 10 jaar oud, gekocht toen het 3 jaar oud was en er was op dat moment nog veel niet af. Aangezien al ons spaargeld daarin zit, zijn we de laatste jaren pas begonnen met het afwerken/veranderen van bepaalde dingen.

De keuken en de badkamer zijn bv absoluut mijn smaak niet maar omdat alles nog redelijk nieuw is, geeft dat ons wel tijd dat pas later aan te pakken en nu vooral 'nodige' dingen te doen.

Wij hebben ons huis destijds gekocht voor 265k en de huizen hier in de straat gaan momenteel voor 300-330k dus we kunnen dit sowieso wel met meerwaarde verkopen gezien we al vanalles verbeterd hebben.

Ik woon hier graag, ik wil hier ook graag lang blijven wonen maar we hebben wel altijd gezegd dat als we iets beters vinden, ik het niet erg zou vinden om dit te verkopen.
Het enige wat mij tegenhoudt moesten we ons droomhuis vinden en wat mij ook echt hier houdt is het afschaffen van de woonbonus :p
01/08/20 11:46
quote door

Sinds een half jaar ben 'k nu eigenaar van een bescheiden woning (270m² grondoppervlakte, 169000 €).
Mijn plan is het zo comfortabel mogelijk maken naar mijn idee met als achterliggende gedachte dat iemand anders hier na mij komt wonen. Een bepaald bedrag heb ik niet, maar ik verwacht wel dat ik het duurder kan verkopen gezien de (duurzame) investeringen die nu reeds op de planning staan. Dat investeringen groter zijn dan een eventuele opbrengst, is logisch, dunkt me.
Snel vertrekken zal 'k ook niet doen, tenzij een eventuele partner sterke argumenten tegen dat idee opbrengt. :)


Ik denk ook wel dat wij het duurder kunnen verkopen maar inderdaad gaan we daar niet alles uit kunnen halen..

Ons huis is momenteel leefbaar en comfortabel.

Al beginnen we stilaan mankementen te hebben: keuken is eigenlijk basic, te klein en te onpraktisch. Kookvuur begint het te begeven, de laminaat? tegen de keukenkasten komt stilaan los, het keramisch kookvuur is heel traag en begint barsten te vertonen.. :) geen inbouwvaatwasser in de keuken, te kleine boiler etc.. :)

Badkamer lekt bij tijd, is niet mooi onderhouden en lelijk.. te kleine badkamermeubels ook :D

Maar het werkt allemaal he. :D Dus we leven al 2 jaar perfect gelukkig in die situatie :D Al zou het een pak praktischer (en misschien besparender) zijn als we dat vernieuwen :)

Ons terras is ook een bouwval, idem oprit en gevel :p Verven van de hele woning dringt zich aan. Nieuwe trap naar zolder en afwerking zolder ook :p Nieuwe voordeur..

Dus ideetjes genoeg. het is altijd afwegen naar wat is nodig en wat niet. Tot op heden hebben we weinig gedaan in het huis, behalve 2 slpks geverfd :p en onderhoud verwarming. kelderlek gedicht.. Dus valt mee he :D
01/08/20 12:05
quote door



Zo lang als we kunnen. :D nog 40 jaar?


Waarom zou je je dan zorgen maken over doorverkoopprijs?
Da's het huis waar je oud wil worden, waarom het dan niet maken zoals je zelf wil? (als je het kan bekostigen uiteraard)
01/08/20 12:11
quote door



Waarom zou je je dan zorgen maken over doorverkoopprijs?
Da's het huis waar je oud wil worden, waarom het dan niet maken zoals je zelf wil? (als je het kan bekostigen uiteraard)


Daar ging ik ook van uit.

Maar mijn schoonbroer is van mening dat we met onze plannen op termijn beter een andere woning kiezen waarvan de basisstructuur voldoet aan onze wensen bv. :D
01/08/20 12:36
Denk dat uw schoonbroer gelijk heeft.
01/08/20 13:15
Als het werkelijk het huis is waar jullie willen blijven wonen voor de rest van uw leven, zou ik idd geen rekening houden met verkoopwaarde. Maar kzou het dan wel stuk voor stuk verbouwen, met eigen geld, zonder te gaan bijlenen.
01/08/20 14:03
Dat lijkt mij zo raar, als ge uw huis nog niet meteen gaat verkopen, wilt ge toch dat het in orde is? Zonder naar een eventuele meerwaarde over x jaar te kijken?
01/08/20 14:23
quote door



Daar ging ik ook van uit.

Maar mijn schoonbroer is van mening dat we met onze plannen op termijn beter een andere woning kiezen waarvan de basisstructuur voldoet aan onze wensen bv. :D


Op die manier. Ik weet niet over wat voor kapitaal jullie beschikken natuurlijk maar dan zou ik eens kijken of het mogelijk is om iets beters te kopen, ofwel hier voor gaan.
Maar laten aanslepen is meestal niet tof, ofwel ga je onnodige kosten doen, ofwel zit je je te ergeren aan de mankementen waar je niks aan wil doen.
01/08/20 14:28
Inderdaad. We wonen hier graag en ook nog maar 2 jaar :)
Wij hebben nooit dit huis gekocht met de gedachte ' we gaan toch terug verhuizen' wel met de gedachte 'wat kunnen we hier allemaal veranderen' :)