Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Wonen naast een spoor : 30 reacties (1/2) [Ernst]

Wonen naast een spoor

01/07/20 10:10
shanashizzle
Dag noxa,

Door een relatiebreuk woon ik sinds februari terug onder 1 dak met beide gepensioneerde ouders in mijn ouderlijk huis.. Ik kan u vertellen dat da dus niet macheert en sindsdien ben ik hopeloos op zoek naar een betaalbaar appartement om te kopen. Tot op heden dus zonder succes.

Nu ben ik eergisteren naar een prachtig appartement gaan kijken dat al mijn vakjes aan tikt, het is betaalbaar, maar heeft dus als enige nadeel dat de blok vlak naast een spoor ligt en 100-200 meter van een station. En met vlak naast bedoel ik dus echt, appartementsblok - weg - spoor. De slaapkamers liggen dus ook aan de voorkant.

Iemand dat ik ken dat bij infrabel werkt wist me ook te vertellen dat er max 3 goederentreinen per dag door rijden en dat er snachts weinig tot geen verkeer is daar. Hij zei ook meteen 'dat wordt je gewoon'. Dat lees en hoor ik wel vaker.

Zijn er hier mensen die hier ervaringen mee hebben? Wordt je dat effectief gewoon? Mijn angst is vooral de slaapkamers die tegen de voorkant liggen en dat mijn nachtrust dus grondig verstoord gaat worden.

Please do share enne passief aggresieve opmerking kan ik btw echt missen als tandpijn.


Thanks :)
01/07/20 10:16
Dat went inderdaad. Ik heb ooit ook dicht bij een spoor gewoond, iets verder dan u maar wel een pak drukker. Begin was wat moeilijk, maar op de duur hoort ge dat inderdaad niet meer.
01/07/20 10:25
Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar wij wonen op een kasseiweg en ik hoor dat ook niet meer. Ik merk dat enkel nog op als ik een filmpje van mijn zoontje heb gemaakt en hoor hoe luid er een auto passeert op de achtergrond.

Al hebben wij wel een huis afgewezen omdat dat ook aan een spoor en station grensde (tuinkant). Maar daar waren ook nog andere dingen aan.
01/07/20 10:42
Moest het een huurappartement zijn, zou ik het nog overwegen, om te kopen persoonlijk niet.
01/07/20 10:48
Ik heb lange tijd gewoond in een straat die uitkwam op de spoedafdeling van een ziekenhuis. Daar kwamen dus dagelijks tientallen ambulances voorbij. In de nacht zetten ze hun sirene gelukkig wel af, maar overdag had je vaak het sirenegeluid + zwaailichten + opvallend snel rijden, dat altijd wel aandacht trok.

En dat werd ik ook relatief snel gewoon eigenlijk. Na een maand was dat allemaal normaal.


Als het iets 'tijdelijk' is voor een paar jaar, dan zou ik het gerust overwegen. Kopen is natuurlijk een andere kwestie, ook omdat je het dan later moeilijk terug verkocht gaat krijgen want veel potentiële kopers gaan dezelfde bedenkingen hebben als jij nu.
01/07/20 10:58
Zelfde als hierboven, om te huren wel, om te kopen misschien eerder niet.. Tenzij het sowieso een appartement is da je binnen x aantal jaar zou kunnen/moeten renoveren waarbij je dan de indeling kan veranderen en de slaapkamer aan de andere kant steken?

Maar dan moet je dat zelf ook zien zitten enzo, als je van plan bent om het 'later' niet te verkopen maar wel te verhuren is dat ook nog een optie maar dan denk ik wel dat je dat 'probleem' in de huurprijs zal weerspiegeld zien en moet je incalculeren da je der mss ni 100% van wat je zou willen vragen voor kan krijgen?

Ikzelf zat op kot vlak langs een spoorweg (enkel een tuintje tussen sporen en raam), in Etterbeek, waar het niet superdruk was maar toch wel 4/5 treinen per uur (tot 22u 's avonds en vanaf 5u smorgens). Stoorde mij niet supererg, al was het in de zomer wel moeilijker om deftig door te slapen met de raam open... En natuurlijk begonnen ze altijd net in de blok aan spoorwerken, die dan 's nachts moesten plaatsvinden omdat ze het verkeer overdag ni wouden stilleggen, dat was wel echt verschrikkelijk en heb ik een aantal keer van wakker gelegen . Ma overdag was ik ni supervaak daar dus kan eigenlijk ni echt zeggen of da stoorde, in de blok heb ik overdag nooit echt gedacht 'fuck die treinen'.

Ma ik ben over het algemeen wel gevoeliger aan licht dan aan geluid en da's voor iedere mens wel wat anders denk ik. Ben nu pas naar Antwerpen terug verhuisd en langs ons ligt een tramlijn (op een kasseistraat) en kmoet zeggen dat da na anderhalve maand toch ook nog altijd wel stoort (ma is ook in combo met licht en de warmte van de afgelopen weken..), vannacht met de ramen dicht geslapen en dan heb ik er nul last van. Ma ik heb het snel warm dus slaap liever met ramen open en dan is da een kei groot dilemma haha
01/07/20 11:00
LadyOfFlowers
Ik heb 7 jaar naast een spoorweg gewoond en never again. Slaapkamer was gelukkig achteraan en niet aan de spoorweg vooraan maar de trillingen en het geluid wenden echt niet voor mij en mijn man. Nu wonen we aan een steenweg en dat is niet veel beter.
01/07/20 11:32
Ik heb ook langs een spoor gewoond, bij ons zat daar wel nog de parking tussen maar in principe ben ik daar nooit wakker van geworden. Ik sliep in de zomer met het raam open (ook richting die kant) en dat heeft mij nooit gestoord.

Ik zou eens langsgaan als er treinen rijden en zien hoe ge u daarbij voelt. Geluid, daar went ge rap aan, maar als uw ramen ervan trillen... :P
01/07/20 11:51
Ik heb tot mijn 20 naast de luchthaven gewoond en dat hoorde ik ook niet.. nu wonen wij aan een tramlijn, dat horen we wél omdat dat hier elke 10 minuten een tram is en de terminus om de hoek is en dat piept.

Ik zou inderdaad u daar ook eens een uurke zetten ofzo en zien hoe ge dat ervaart
01/07/20 12:20
Ik ben heel gevoelig aan geluid, maar dit soort lawaai went zo snel en is zo weinig storend, vind ik.
Wij wonen ook ongeveer 100 meter van het spoor en merken daar bijna niks meer van. (Edit: ik lees nu dat het station bij u op die afstand ligt en het spoor dichter... Misschien iets luider dus) Enkel wanneer we met het raam open slapen en er een goederentrein passeert, maar ook niet in die mate dat we daar wakker van worden als we diep aan het slapen waren. Ik ben ook opgegroeid met een tuin die grensde aan een autostrade (mijn slaapkamerraam lag ook aan die kant) en dat was even onspectaculair.

Trillingen is natuurlijk nog iets anders. Goed idee hierboven om eens langs te gaan op een representatief moment om te merken hoe erg het u al dan niet stoort.
01/07/20 12:34
Ik ben opgegroeid naast een spoorweg, letterlijk in de straat die parallel loopt met de spoorlijn. Wel aan een station met maar twee sporen. Zoals al aangegeven went dat enorm snel, in die mate dat ge dat nauwelijks hoort eens ge daaraan gewend zijt. Ik slaap met oordoppen en nooit last van gehad, op de nachtelijke goederentrein af en toe na.

01/07/20 13:02
artis
Ik huur een appartementje dat langs de voorkant quasi langs drukke baan (ring) ligt, achterkant (waar de kamer is) ligt vlak aan een spoorweg. Als ik mijn raam openzet hoor ik wel auto's en moet ik de tv bv wat luider zetten, maar stoort verder niet en was ik snel aan gewend. Spoor heb ik overdag geen last van, 's nachts rijden er hier en daar idd wat goederentreinen voorbij. De eerste nachten moest ik wennen aan die geluiden (maar dat is zo met alle nieuwe geluiden) en werd ik daar wakker van. Maar dat wende héél snel. De overlast is hier ook wel echt niet groot. Heb bv geen last van trillingen of mega veel lawaai ofzo. De ligging van het appartement zou mij er niet van weerhouden om het te kopen, maar da's heel persoonlijk natuurlijk.
01/07/20 13:03
shanashizzle
Qua geluid denk ik dat het wel zou kunnen meevallen en dat het inderdaad zoals iedereen zegt er wel aan te wennen valt. Er rijden ongeveer 3 treinen per uur ofzo, 't zijn maar 2 sporen, 2 per uur richting antwerpen en 1 per uur richting hasselt.

Om het terug te verkopen/verhuren kan dat inderdaad wel eens een issue zijn. En die trillingen.. dat weet ik dus niet, het is een nieuwbouwappartement van 2017 dus ik denk dat da normaal gezien zou moeten meevallen, ook qua isolering enal, maar ja op lange termijn kan ik dus niet uitsluiten dat er misschien scheuren gaan komen. Da's ook iets om mee te nemen.

Maandag ga ik een tweede keer kijken en ga dan eens aanbellen bij andere bewoners om toch eens te polsen hoe dat allemaal mee valt.
01/07/20 13:25
Mijn vader woont in de spoorstraat en dus ook naast het spoor, gelukkig maar twee treinen per uur. En enkele goederentreinen en meestal niet snachts. 1 keer om de paar jaar komt er echter een soort schoonmaaktrein langs die de treinsporen schoonmaakt, dit is snachts en dan word je uit uw bed gebeefd en dan trillen de ramen en dan lijkt het even alsof de wereld vergaat. Maar dat is het.
01/07/20 13:50
Ik woon dicht bij n spoor en een kinderschool en geen last. Ma zoals ge zegt 100-200 er vandaan is echt vlakbij. zo dicht ist bij mij niet. De kinderschool wel. Maar denk bv aan als ge uw raam wilt openzetten en ge hoort die luide trein. Kzou idd eens rondvragen.
01/07/20 14:00
Haha kinderschool, da heb ik nog nooit gehoord!
01/07/20 14:17
Volwassenenonderwijs valt net iets beter mee qua lawaai.
01/07/20 14:29
Denk dat je dat moeilijk kan vergelijken, hangt volgens mij veel af van hoeveel treinen er rijden, hoe dicht je woont bij de stopplaats, of ze vaak stoppen, ...
01/07/20 14:36
KeejtieV
Ja kan idd eens bij de buren horen hoeveel treinen er paseren en hoe vroeg die stoppen. Of zij daar veel last van ondervinden. Je word idd wel gewoon aan het lawaai, is als naast een drukke baan of naast de kerktoren wonen. Al zal het je in het begin wel wat slaap kosten. Oordoppen zijn altijd een goede investering.
01/07/20 14:40
Wij hebben een huis gekocht naast het spoor. De trein rijdt op ongeveer de hoogte van ons 1e verdiep, en er zit een tuintje van 10 meter en een weggetje van het spoor voor onderhoud tussen. Toen we het kochten stonden er metershoge bomen tussen de tuinen en het weggetje, en ze lieten ons komen kijken op een zondag als er bijna geen treinverkeer was dus wij dachten dat het wel meeviel. Een half jaar later snoeide infrabel al de bomen weg.. Kut. Opeens kijken de mensen in onze tuin en ons huis binnen, en is er veel meer lawaaihinder.

Anyway, ik ben heel snel gewend geraakt aan het geluid maar mijn vriend ergert er zich na 4 jaar nog steeds aan. In de zomer slapen met het raam open, is lastiger om in slaap te vallen (maar niet onmogelijk) . Overdag hebben we weinig last omdat het personentreinen zijn, maar de goederentreinen piepen en rammelen heel erg. Vlak voor onze huizen moeten ze een bocht nemen en remmen ze af en dat is echt een vreselijk geluid, metaal op metaal. Ze toeteren ook vaak. Goederentreinen zijn ook veel langer geworden. Werken aan het spoor gebeuren snachts, maar niet zo vaak. In de tuin staken we ons gesprek als er een goederenrein voorbij komt omdat ze te luid zijn. Trillen, ja.. Uit ons huis waren de voegen uitgetrild maaaar dat was een super oud niet geïsoleerd huis met ene baksteen en niks stevigheid. T is veel beter nu we het gerenoveerd hebben.

Klinkt nu allemaal veel erger dan het is, hoor. Het went, ik woon hier heel graag, treinen doen mij nu wat denken aan 'thuis' en ik ben kei blij dat ik iets betaalbaars heb gekocht. Ondertussen worden de huizen hier aan hallucinante bedragen verkocht, allemaal binnen de maand (wel stad) dus blijkbaar boeit het mensen ni dat ze vlakbij een spoor komen wonen en t is eigenlijk ook gewoon een pluspunt voor uw mobi score of hoe heet da.