Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Bart De Pauw : 33 reacties (1/2) [Actualiteit]

Bart De Pauw

19/10/21 23:08
Het mediacircus is al een tijdje herbegonnen, maar ik was toch eens nieuwgierig naar de meningen hier (want die van HLN zijn maar weinig genuanceerd). Hoe denken jullie erover? Gaan jullie nog met dezelfde blik naar 'Het geslacht De Pauw', 'Buiten de zone', 'Willy's en Marjetten' of andere geniale programma's van en/of met Bart kunnen kijken? Wat vinden jullie van zijn gedrag? Hebben jullie er zelf een psychologische hypothese over? Hoe zouden jullie als zijn vrouw of kinderen reageren? Of als de vrouwen die hij lastig viel?

Shoot!
20/10/21 07:50
Ik kijk nog steeds naar films met Kevin Spacey en dergelijke, dus op dat vlak ben ik er niet mee bezig. Voor sommigen moeilijk te vatten, maar dat is een grens die ik zelf bepaal.

Daarnaast heb ik lang genoeg in de media gewerkt waar iedereen iedereen kent om te weten dat die kerel geen onschuldig zieltje is. Stagiaires die werden gewaarschuwd voor hem op de eerste stagedag (ik spreek dan over zeker 15 jaar geleden), ongepast gedrag op de set en achter de schermen, zelfs smsen en FB-berichten naar kandidates die ooit meededen aan zijn spelprogramma,…

Ik krijg de gruwels van iedereen die zegt dat ze dan maar eerder hun mond hadden moeten opentrekken of dat het hen toch maar goed uitkwam. Ten eerste heb ik zelf al best veel ongepast gedrag meegemaakt waarvan ik jaaaaren later vaak pas besefte ‘shit, dat was eigenlijk zwaar niet oké’. Op het moment zelf voel je wel dat iets niet klopt, maar soms moet dat serieus doordringen. Zeker als je in een wereldje zit waar dat veel vaker voorkomt. Been there done that. En geloof me, ik ben heel mondig en laat me niet doen, maar ook ik sta op het moment zelf veel vaker aan de grond genageld dan dat ik iets doe of zeg. Omdat mijn brein de situatie gewoon niet kan vatten en niet kan verwerken what the FAK just happened.

Ik kan eveneens de ‘angst’ vatten dat iemand met veel macht uw carrière in 1 2 3 kan kapotmaken en veel invloed op u heeft. Heck, ik kan zelfs vatten dat je grotendeels bepaald gedrag door de vingers ziet omdat iemand toch een soort charme over zich heeft waardoor je het meer lijkt te ‘accepteren’. Of dat denk je dan toch. Ik heb ook al meegemaakt dat je onderling over een bepaalde ervaring uit het verleden praat, waardoor anderen ineens zeggen dat ze iets gelijkaardig meemaakten. Zo onstaan vaak de gesprekken waarin naar boven komt hoe fout iets eigenlijk was, maar waarbij je toen veel minder stilstond.

Dus ja, ik vind hem een eikel. In plaats van toe te geven, blijven excuses zoeken. Toen hij zich probeerde te verschuilen achter een zogenaamde ASS-diagnose, was ik écht kwaad. Die kerel is ZO FUCKING slim. Get the fuck outta here, kerel. Die wist goed genoeg wat hij deed. Wat een bitchass zwak excuus… Daarnaast is er bewijs van zeer duidelijke smsen van slachtoffers die hij alsnog negeerde. Slimme, sluwe kerel. En een reden te meer voor mij om uit de media te blijven, want ik heb nog nooit eerder zoveel overschrijdend gedrag gezien als daar.
20/10/21 08:27
Triestig dat hij het wat op een spectrum-diagnose gaat steken. Dat was echt een hele zwakke/lepe move waardoor ik dacht: "dude, really? is da het beste da ge kunt bedenken?"

Ik geloof de verhalen van de vrouwen. Ik geloof absoluut dat hij teveel grenzen heeft overschreden, teveel signalen heeft "gemist" en vaak gebruik heeft gemaakt van zijn machtspositie.

20/10/21 08:50
Ik heb het niet echt meer in detail gevolgd, maar ik verwacht een vrijspraak. Het is niet omdat iets moreel verkeerd is, dat het ook strafbaar is.
20/10/21 09:50
quote door

Ik kijk nog steeds naar films met Kevin Spacey en dergelijke, dus op dat vlak ben ik er niet mee bezig. Voor sommigen moeilijk te vatten, maar dat is een grens die ik zelf bepaal.

Daarnaast heb ik lang genoeg in de media gewerkt waar iedereen iedereen kent om te weten dat die kerel geen onschuldig zieltje is. Stagiaires die werden gewaarschuwd voor hem op de eerste stagedag (ik spreek dan over zeker 15 jaar geleden), ongepast gedrag op de set en achter de schermen, zelfs smsen en FB-berichten naar kandidates die ooit meededen aan zijn spelprogramma,…

Ik krijg de gruwels van iedereen die zegt dat ze dan maar eerder hun mond hadden moeten opentrekken of dat het hen toch maar goed uitkwam. Ten eerste heb ik zelf al best veel ongepast gedrag meegemaakt waarvan ik jaaaaren later vaak pas besefte ‘shit, dat was eigenlijk zwaar niet oké’. Op het moment zelf voel je wel dat iets niet klopt, maar soms moet dat serieus doordringen. Zeker als je in een wereldje zit waar dat veel vaker voorkomt. Been there done that. En geloof me, ik ben heel mondig en laat me niet doen, maar ook ik sta op het moment zelf veel vaker aan de grond genageld dan dat ik iets doe of zeg. Omdat mijn brein de situatie gewoon niet kan vatten en niet kan verwerken what the FAK just happened.

Ik kan eveneens de ‘angst’ vatten dat iemand met veel macht uw carrière in 1 2 3 kan kapotmaken en veel invloed op u heeft. Heck, ik kan zelfs vatten dat je grotendeels bepaald gedrag door de vingers ziet omdat iemand toch een soort charme over zich heeft waardoor je het meer lijkt te ‘accepteren’. Of dat denk je dan toch. Ik heb ook al meegemaakt dat je onderling over een bepaalde ervaring uit het verleden praat, waardoor anderen ineens zeggen dat ze iets gelijkaardig meemaakten. Zo onstaan vaak de gesprekken waarin naar boven komt hoe fout iets eigenlijk was, maar waarbij je toen veel minder stilstond.

Dus ja, ik vind hem een eikel. In plaats van toe te geven, blijven excuses zoeken. Toen hij zich probeerde te verschuilen achter een zogenaamde ASS-diagnose, was ik écht kwaad. Die kerel is ZO FUCKING slim. Get the fuck outta here, kerel. Die wist goed genoeg wat hij deed. Wat een bitchass zwak excuus… Daarnaast is er bewijs van zeer duidelijke smsen van slachtoffers die hij alsnog negeerde. Slimme, sluwe kerel. En een reden te meer voor mij om uit de media te blijven, want ik heb nog nooit eerder zoveel overschrijdend gedrag gezien als daar.


Amai erg uwe laatste zin.

Nja, het is spijtig hè. Bart de Pauw leek mij iemand met veel zelfinzicht en zelfspot door zijn programma het geslacht de Pauw enz. Oprecht grappige man.
Dat filmpje dat hij stuurde me zijn droopy muiltje dat rook ge wel al van ver dat daar iets vanaan was.
Verder heb ik zijn docu of wat het was niet gezien want het was direct offline gehaald. :'( dus ik weet niet veel over het verdere verloop. Blijkbaar is Erik van Looy ook al niet te vertrouwen (geen idee of het echt waar is) maar tis erg, om den duur is bijna iedereen onbetrouwbaar.
20/10/21 10:50
Elke werkplek waar uw charisma en uw machtspositie direct gelinkt zijn is een broeihaard voor misbruik denk ik.
Ik bedoel, elke werkplek waar een top-down hiërarchie gerespecteerd moet worden is daarvoor gevoelig sowieso, maar als de voornaamste skill voor uw positie het beïnvloeden van emoties is creëert ge denk ik super moeilijk in check te houden persoonlijkheden.

Mensen die zitten kakken op die vrouwen weten trouwens echt niet waar ze over spreken. Klachten over "het hele mediacircus is om Bart zijn imago te verkloten D: D:" trouwens ook niet.
1) Bart De Pauw is zélf naar de media gestapt toen hij ontslagen werd.
2) De VRT heeft zélf beslist om Bart te ontslaan nadat zij zélf hadden gevraagd om anonieme getuigenissen.
3) De vrouwen die anoniem getuigden wisten niet dat Bart ontslagen ging worden na hun klachten, dat was gewoon een interne vraagstelling binnen de VRT.
4) Ik vind dit een beetje moeilijk te interpreteren uit de bronnen die ik vind, maar kan het dat die vrouwen zelf niet naar de rechtbank zijn gestapt? Dat het Mechelse gerecht zelf een onderzoek is begonnen en de vrouwen zich nu burgerlijke partij stellen? Ik weet niet echt hoe dat werkt.

Kort gezegd: Natuurlijk gebeurt deze shit constant achter de schermen, natuurlijk is het een beerput om in zulke omstandigheden te werken, natuurlijk zijn er mensen (vrouwen) al hun job kwijtgeraakt omdat ze er iets te hard tegenin gingen, natuurlijk geloof ik de vrouwen, natuurlijk weet Bart hoe hij de media moet bespelen, dat was zijn job. Maar ik heb geen idee of ze dit naar een verdict gaan (kunnen) vertalen.
20/10/21 11:04
Ze zouden beter iedereen die hogerop wilt een cursus geven; hoe laat ik de macht mijn karakter niet verzieken.
20/10/21 12:10
LadyOfFlowers
Nooit fan geweest van De Pauw, daarvoor was deze hetze niet eens nodig.
20/10/21 12:43
Die vrouwen wilden ook helemaal geen proces.
Ze wilden dat De Pauw zou inzien dat hij fout was en zich daarvoor zou verontschuldigen.
Helaas wringt hij zich in allerlei bochten om zichzelf eruit te lullen.
Ik ben altijd fan geweest van zijn werk, maar zijn gedrag is niet aanvaardbaar.

Ik ga het niet laten om zijn oud werk te bekijken, maar ik zou hem toch liever niet meer op tv zien. Niet voor zichzelf, maar vooral om de vrouwen die ermee samen moeten werken te beschermen want ik vrees dat hij het nooit zal leren.
20/10/21 12:44
En @die programma's ik heb onlangs nog naar willy's en marjetten gezien en dien djoef op a muile en daar eig niet bij stilgestaan. Willy's en marjetten is een samenwerking eh seg, en neveneffecten ook.

Denk wel datk het geslacht de Pauw minder hilarisch ga vinden moestk het opzetten. Da's gewoon een beetje vergalt he. Chancke dat ik dat jaren geleden nog eens trg zag uit nostalgie voordat dat nieuws ter sprake kwam.
20/10/21 13:19
Ik heb nooit echt gekeken naar Vlaamse TV. Vond en vind dat eigenlijk slecht, met uitzondering van enkele dingen. Of mijn mening nu plots veranderd is? Nee. Ik vind wel dat de media het weer zwaar indikt en uitsmeert net zoals ze bij heel de Coronaheisa ook gedaan hebben. Alles wordt buiten proportie geblazen. Olifant-mug-verhaal. Verder interesseert het me eigenlijk bar weinig. Klinkt cru maar er gebeuren nog een hoop andere dingen in de wereld of zelfs ons eigen land die meer aandacht verdienen dan een BV die verkeerde keuzes maakte en zichzelf in de shit gewerkt heeft. 's Stom van hem en kut voor zijn slachtoffers maar ik hoef dat daarom niet elke fucking dag in de gazet te lezen.
Wanneer ze uitgeluld zijn over hem, vinden ze wel weer een volgend schandaal.
20/10/21 14:27
quote door

Ik heb nooit echt gekeken naar Vlaamse TV. Vond en vind dat eigenlijk slecht, met uitzondering van enkele dingen. Of mijn mening nu plots veranderd is? Nee. Ik vind wel dat de media het weer zwaar indikt en uitsmeert net zoals ze bij heel de Coronaheisa ook gedaan hebben. Alles wordt buiten proportie geblazen. Olifant-mug-verhaal. Verder interesseert het me eigenlijk bar weinig. Klinkt cru maar er gebeuren nog een hoop andere dingen in de wereld of zelfs ons eigen land die meer aandacht verdienen dan een BV die verkeerde keuzes maakte en zichzelf in de shit gewerkt heeft. 's Stom van hem en kut voor zijn slachtoffers maar ik hoef dat daarom niet elke fucking dag in de gazet te lezen.
Wanneer ze uitgeluld zijn over hem, vinden ze wel weer een volgend schandaal.


Wauw. En dat komende van een vrouw.
Ik ben benieuwd hoe lang uw noxa nieuws zou zijn, moest het uzelf overkomen.

Er MOET gewoon een voorbeeld gesteld worden en pech dat hij het nu is, maar het is niet oké, was nooit oké en zal nooit oké zijn.

Het duurt al veel te lang dat vrouwen gezien worden als lustobject en dat wij maar moeten ja-knikken voor mannen.
En "er gebeuren ergere dingen in de wereld en ons land"..
Ja. En nee.
Want als wij onze mond nie leren opentrekken en aan de alarmbel trekken gaat er nooit iets veranderen.

En wie zijt gij om te zeggen dat de media het zwaar aandikt? Daar mogen die slachtoffers over oordelen, gij niet.
20/10/21 14:45
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat hij minstens op de vingers wordt getikt voor zijn veelvuldig, herhaaldelijk gedrag dat hij gesteld heeft ten opzichte van een hele schare vrouwen, bekend of onbekend. En dan nog duidelijke boodschappen negeren waarin iemand aangeeft dat het genoeg is geweest. "Nee" is een compleet antwoord.

Over het proces zelf heb ik behoorlijk gemengde gevoelens. Ik heb de indruk dat dit het laatste is wat die vrouwen wilden. En dan nog De Pauw die zich op allerlei manieren er zich probeert uit te lullen. Ik vind da degoutant. Zeg gewoon waarop het staat, wees voor een keer groot en durf eens toe te geven dat het gewoon fout was.
Ik moest net niet kotsen van de ganse retoriek die werd opgevoerd in de beruchte reportage op VTM.

Waar ik nog het meest mee in zit, is hoe Jan Modaal (als ge de facebookreacties toch moogt zodoende moogt zien, ik heb daar toch beetje mijn twijfels over) denkt over die vrouwen en dat soort gedrag. Steeds maar spreken over machtswellust van die vrouwen, gedrag om te willen promoveren en "mag ik al ni eens een stout sms'je sturen? boehoe". Veel mensen lijken het maar te minimaliseren en zelfs goed te keuren. En maar roepen van "wat mag je tegenwoordig nog tegen een vrouw zeggen?!" lol.
Maar als die persoon een kleurtje zou hebben gehad, zou het spel wel op de wagen hebben gezeten.
Echt, zeer triest. Maar ah, facebook lijkt me sowieso het morele failliet van deze tijd.
20/10/21 15:19
Wie wil dat proces wel? Wie heeft er daar nog iets te winnen? Allez, buiten de Facebook commentators dan..
20/10/21 15:54
quote door

Wie wil dat proces wel? Wie heeft er daar nog iets te winnen? Allez, buiten de Facebook commentators dan..


Het feit dat het parket (?) van Mechelen zelf het initiatief heeft genomen, dat er waarschijnlijk nog niet eens sprake was van een klacht bij de politie enzo...
Zouden ze zo ver gaan om een voorbeeld te willen stellen? Enfin, ik heb niet alles erover gelezen en gehoord, maar ik vraag me echt af wat hun motivatie is.

Edit: zou dit ook niet samenhangen/te maken kunnen hebben met de rechtzaak die De Pauw heeft aangegaan tegen de VRT?
20/10/21 17:18
quote door

Ik heb nooit echt gekeken naar Vlaamse TV. Vond en vind dat eigenlijk slecht, met uitzondering van enkele dingen. Of mijn mening nu plots veranderd is? Nee. Ik vind wel dat de media het weer zwaar indikt en uitsmeert net zoals ze bij heel de Coronaheisa ook gedaan hebben. Alles wordt buiten proportie geblazen. Olifant-mug-verhaal. Verder interesseert het me eigenlijk bar weinig. Klinkt cru maar er gebeuren nog een hoop andere dingen in de wereld of zelfs ons eigen land die meer aandacht verdienen dan een BV die verkeerde keuzes maakte en zichzelf in de shit gewerkt heeft. 's Stom van hem en kut voor zijn slachtoffers maar ik hoef dat daarom niet elke fucking dag in de gazet te lezen.
Wanneer ze uitgeluld zijn over hem, vinden ze wel weer een volgend schandaal.


Ik vind dat echt altijd jammer als mensen dat zeggen "ik vind vlaamse tv slecht" of "vlaamse films trekken op niets"
of erger "Ik luister niet naar vlaamse bands" :'( ik moet daarvan huilen bij manier v spreken. Tis niet omdat ge het merendeel slecht vind dat ge heel den bataklam slecht moet noemen.

En ik volg hier montgomery wel, enkel de slachtoffers weten wat er opgeblazen is en wat niet, en er moet dringend meer aan gedaan worden in het geheel.
20/10/21 23:55
quote door



Het feit dat het parket (?) van Mechelen zelf het initiatief heeft genomen, dat er waarschijnlijk nog niet eens sprake was van een klacht bij de politie enzo...
Zouden ze zo ver gaan om een voorbeeld te willen stellen? Enfin, ik heb niet alles erover gelezen en gehoord, maar ik vraag me echt af wat hun motivatie is.

Edit: zou dit ook niet samenhangen/te maken kunnen hebben met de rechtzaak die De Pauw heeft aangegaan tegen de VRT?



De vervolging is er omdat er omtrent stalking enkele jaren geleden een verandering in de wet is aangebracht waardoor een slachtoffer van stalking zelf geen klacht meer moet indienen. Het parket kan zonder klacht tot vervolging overgaan. De Pauw heeft zichzelf met zijn prachtige filmpje openbaar ter verdenking gesteld, ook toegegeven dat hij 'wel veel smste en soms eens bij iemand langsging', waardoor het parket basically zelf geen keuze meer had dan tot vervolging overgaan.
21/10/21 16:23
quote door



De vervolging is er omdat er omtrent stalking enkele jaren geleden een verandering in de wet is aangebracht waardoor een slachtoffer van stalking zelf geen klacht meer moet indienen. Het parket kan zonder klacht tot vervolging overgaan. De Pauw heeft zichzelf met zijn prachtige filmpje openbaar ter verdenking gesteld, ook toegegeven dat hij 'wel veel smste en soms eens bij iemand langsging', waardoor het parket basically zelf geen keuze meer had dan tot vervolging overgaan.


De intentie van die wet was om een dader te kunnen stoppen wanneer het slachtoffer te bang was om klacht in te dienen maar er op dat moment al wel duidelijke aanwijzigen zijn. Dat lijkt mij hier niet het geval aangezien (een deel van) de vrouwen de preventiedienst van de vrt aangesproken heeft en dus op die manier een oplossing wou en er enkel een weinigzeggend filmpje als bewijs was. Dat men hem dan toch strafrechtelijk gaat vervolgen zonder klacht en dus op basis van zijn bekendheid of het aantal views van zijn filmpje, vind ik toch wel een aanfluiting van de rechtszekerheid.

Maar het was toen wel volle #metoo periode, dus het zal inderdaad wel richting een voorbeeld stellen gaan.
21/10/21 17:58
Ik heb vooral medelijden met hem. Maar niet in positieve zin. Het is duidelijk geen aanrander, verkrachter of andere potentiële agressor, maar gewoon een heel zielige man die zijn positie en macht misbruikte om zoveel mogelijk aandacht van vrouwen te krijgen. Een egotripper die constant op zoek is naar bevestiging en controle, op een zeer moreel verwerpelijke manier. De sms'jes die ik van hem gelezen heb waren ronduit meelijwekkend. En ook helemaal anders dan ik had verwacht: niet eens origineel of grappig.

Voor mij doet dit hele verhaal toch serieus afbreuk aan de eens geprezen televisiemaker die hij was. Ik kan dat moeilijk helemaal scheiden en zal dan ook niet vlug programma's met hem herbekijken, gewoon omdat mijn bewondering en respect zoek is.

Zijn 'excuus' van ASS was ook echt misplaatst en laf. Wat heeft dat er zelfs mee te maken.

Ik vind het goed dat er een zaak van gemaakt is, want stalking en seksuele intimidatie zijn echt niet ok. In geen enkele context.

Het boeit me vooral wat zijn vrouw hiervan denkt en waarom ze ondanks alles achter hem blijft staan. De liefde zal groot zijn. Maar hoe vernederend en kwetsend is dit niet voor haar?
21/10/21 18:15
quote door

Ik heb vooral medelijden met hem. Maar niet in positieve zin. Het is duidelijk geen aanrander, verkrachter of andere potentiële agressor, maar gewoon een heel zielige man die zijn positie en macht misbruikte om zoveel mogelijk aandacht van vrouwen te krijgen. Een egotripper die constant op zoek is naar bevestiging en controle, op een zeer moreel verwerpelijke manier. De sms'jes die ik van hem gelezen heb waren ronduit meelijwekkend. En ook helemaal anders dan ik had verwacht: niet eens origineel of grappig.

Voor mij doet dit hele verhaal toch serieus afbreuk aan de eens geprezen televisiemaker die hij was. Ik kan dat moeilijk helemaal scheiden en zal dan ook niet vlug programma's met hem herbekijken, gewoon omdat mijn bewondering en respect zoek is.

Zijn 'excuus' van ASS was ook echt misplaatst en laf. Wat heeft dat er zelfs mee te maken.

Ik vind het goed dat er een zaak van gemaakt is, want stalking en seksuele intimidatie zijn echt niet ok. In geen enkele context.

Het boeit me vooral wat zijn vrouw hiervan denkt en waarom ze ondanks alles achter hem blijft staan. De liefde zal groot zijn. Maar hoe vernederend en kwetsend is dit niet voor haar?


Ik denk dat zijn vrouw gewoon zo'n type is van ik vertrouw hem no matter what en sta achter hem no matter what.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat die die sms'en ziet en daar geen enkel woord over heeft gerept met hem. Ge kunt uw lief vertrouwen maar als de bewijzen er zijn..
Die zullen dat ook wat onder hun willen houden hoe ze daarmee omgaan wrs.