Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Smartphone en/of gsm-nummer van het werk : 15 reacties (1/1) [Ernst]

Smartphone en/of gsm-nummer van het werk

02/03/22 13:31
Ik ben benieuwd naar hoe het hebben van een nummer/smartphone van het werk bij andere bedrijven in z'n gang gaat.
Ik bedoel dan echt eentje die aan jou persoonlijk is toegekend, dus niet een "telefoon van wacht" ofzo die doorgegeven wordt.
De vraag is gericht op mensen in loondienst, maar mag ook over vorige werkgevers gaan bijvoorbeeld.

Misschien enkele handige vragen om het overzichtelijk te maken:
1) Wat is jouw functie?
2) Gebruik je je werk-smartphone ook privé?
3) Gebruik je voor werk en privé hetzelfde nummer of 2 aparte?
4) Als je hetzelfde nummer gebruikt, is dat dan (historisch gezien) jouw persoonlijke nummer of is het een nummer dat jouw werkgever je heeft toegekend?
5) Wat gebeurt er met het nummer als je stopt bij je werkgever?

Ik heb zelf geen nummer of smartphone van het werk, maar ik vraag me wel af wat de voor- en nadelen zijn van net wel of net niet 2 nummers te hebben. Daarom leek het mij interessant om anderen hun ervaringen hierover te horen, want er zijn waarschijnlijk veel dingen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb :D
02/03/22 13:49
LadyOfFlowers
Ik heb een administratieve functie bij de NMBS als officer Quality and environment, en heb een gsm van het werk. Ik gebruik die gsm alleen voor het werk en heb een privé gsm en privé nr. Ik wil mijn werk en privé gescheiden houden dus ook mijn telefoon.
De gsm van het werk ga ik ook gebruiken voor applicaties die nu ontwikkeld worden voor op het terrein te werken. Mijn collega's in de werkplaats hebben daar een tablet voor. De gsm is handig voor thuis werk, anders moet ik mijn vaste lijn doorschakelen naar mijn privé gsm en dat werkt meestal niet goed.

Bij mijn vorige job had ik ook een gsm, zelfde principe, 2 gsm's om werk en privé gescheiden te houden. Ik kon toen mijn privé nr laten overnemen en dan splitt betaling doen maar dat wou ik niet. Achteraf gezien goede keuze want ik ben daar nu weg en anders was dat administratief gedoe om m'n nr terug te krijgen. Nu was dat gewoon gsm en nr terug geven aan de helpdesk.
02/03/22 14:18
Ik heb mijn werk gsm geweigerd om niets van dit gezever te hebben. Wij bellen via Teams dus wanneer ik aan het werk ben, ben ik telefonisch bereikbaar, daarna niet meer.
02/03/22 16:20
Vorig werk had ik 2 gsms. 1 privé en 1 basic die ik pas na 2 jaar werken er kreeg. Die moest dienen voor altijd bereikbaar te zijn... echter kwam de vaste lijn bij mij. Collega's via privé gsm bij mij aangezien ik eerste half jaar in een kot zonder deuren/internet/telefoon zat... En dan die werk gsm nog.
Als er dan nog een levering was diende ik de poort van het magazijn ook nog te gaan openen... iedereen in wacht dus.
Ik moest daar destijds maandelijks 12eu50 voor afgeven. Terwijl ik die gsm nooit privé gebruikte.

Huidig werk was het initieel niet de bedoeling om buitenshuis te gaan. Dus bel maar naar de vaste als ze me nodig hebben verder rust... ze wouden mijn nummer overnemen. Maar ik had 2 maand een nieuwe gsm toen ik hier begon. Dat vond k dan weer sneu en wou mijn nummer van mezelf houden om werk en privé gescheiden te houden. En omdat k geen 12.50 euro wou afgeven...
Heb dus nog steeds geen gsm van het werk. Ik weiger dan ook op te nemen na de uren en als ik onderweg ben van en naar de werf.

Vandaag weer de vraag gehad na 5 jaar dienst of ze mijn nummer niet moeten overnemen. Wederom bedankt ervoor...
Mijn collega's hebben een telefoon van het werk. Mogen alles privé gebruiken. Spelletjes of Spotify wordt wel van hun loon gehouden.
En het minimum bedrag wordt ook standaard er af gehouden.
Als ze hier stoppen beslist de firma of de nummer meegenomen mag worden of hier blijft. En of die destijds privé was of nieuw gegeven werd.
Nummer mee krijgen is wel garant staan dat je nog bereikbaar blijft bij vragen van de firma indien nodig...
02/03/22 17:27
Ik werk bij het multidisciplinair team voor personen met een handicap bij de mutualiteit. Wij doen huisbezoeken en werken vaak thuis dus wij hebben een gsm. Ik zet die elke morgen op en na het werk weer af. Heb vriendelijk bedankt om mijn nummer te laten overzetten. Geen zin om op vrije momenten gestoord te worden door mijn werk / cliënten.
02/03/22 18:03
Op mijn vorige job werkte ik als marketing assistant en office manager van een start-up in digital health. Daar kreeg ik een sim die ik privé ook mocht gebruiken. Maar ik heb dat niet gedaan en altijd mijn oude privé gsmnummer gehouden.
02/03/22 18:04
Toen ik stopte bij die werkgever, hebben zij die simkaart gewoon vernietigd en dat nummer laten schrappen uit hun abonnement
02/03/22 19:40
Ik ben maatschappelijk werker bij een gemeentebestuur en ik heb een privé gsm en apart een gsm (lees: nokia die kan smsen en bellen) van het werk waar mijn vaste lijn naar doorgeschakeld wordt als ik thuis werk. Ik leg mijn werkgsm aan als ik 's morgens begin te werken en zet die 's avonds terug uit.

Wij hebben de mogelijkheid om één smartphone te gebruiken voor privé en werk, dan wordt een deel van het aankoopbedrag terugbetaald door het bestuur + ook het abonnement voor werk en een standaard abonnement privé wordt dan betaald door het bestuur. Daar heb ik voor bedankt want ik wil niet altijd bereikbaar zijn, niet voor mijn werkgever en niet voor cliënten. Terecht zo blijkt want ik heb wel meermaals gemiste oproepen van cliënten na 19u 's avonds of op zondag.
03/03/22 22:36
Ik werk voor een speelhal

Mijn gsm mag ik privé gebruiken.
Alles van abonnement is door mijn werkgever betaald, heb best genoeg data, ik heb geen prive nummer meer, maar voor werk zaken heb ik een app waar ik mee kan bellen en dan zien mensen de vaste lijn nummer van de firma.

De app kan ik mezelf op privé of professioneel zetten.

Moest ik stoppen dan is er de mogelijkheid om de nummer over te nemen.

Mijn werkgever heeft er geen problemen mee dat ik premetro en bus betaal par sms.
06/03/22 00:00
Ik ben copywriter, mijn privé-nummer is ook voor het werk. Mijn abonnement wordt door het werk betaald, maar weinig klanten hebben mijn nummer. Ik ben dan ook geen beller en ze moeten maar op het vast kantoornummer bellen, tenzij ik van thuis uit werk en ze absoluut willen bellen. Het zijn eigenlijk vooral collega's die bellen. Na de uren ben ik niet verplicht te reageren. Het is meer een extra voordeel, ze betalen men telefoonabonnement, voor het werk of niet. Als ik stop behoud ik mijn nummer.
06/03/22 11:36
Ik heb een gsm/abonnement geweigerd in mijn huidige job want dat komt altijd met strings attached. Als ze willen dat ik bereikbaar ben buiten de uren eis ik een wachtvergoeding + vergoeding voor de verspilde uren als ze bellen. Nadat ik dit voorstelde is het opeens niet nodig dat ik bereikbaar ben.
16/03/22 11:59
Ik werk als individueel thuisbegeleidster in de psychiatrie en heb een eigen rechtstreeks nummer en dus een werkgsm. Deze wordt enkel gebruikt voor mijn werk en binnen mijn werkuren. Voor de rest doe ik daar niks mee.

Als ik hier niet meer werk zal deze gsm incl nummer doorgegeven worden aan een nieuwe collega.
16/03/22 18:49
Ik ben ergotherapeut en jobocoach en gebruik dual sim een gsm met eigen nr en nummer van het werk. Ik heb ook een gsm van het werk gekregen.

Als ik daar stop geef ik die gsm en die sim terug af
17/03/22 17:44
We geven onze werknemers (vertegenwoordiger) een DUALSIM toestel & raden hun écht aan om ook hun privenummer te behouden. Bij stop geeft men dan GSM & Simkaart van het werk af. Eigen simkaart en nummer behoudt men dan.

Hetzelfde voor mezelf; GSM met een DUALSIM. Werknummer/eigennummer. Werknummer staat na een bepaald uur afgeschakeld. Anders blijven ze je bellen (Niet alleen je werkgever maar ook leveranciers,klanten,...). Eens ze een nummer hebben; kijkt men vaak absoluut niet naar het uur.

We laten toe dat de werksim SIM1 is & dat die ingesteld staat als main data SIM.
Spelletjes etc dan weer niet (aankopen via playstore zijn voor de werknemer zelf).

19/03/22 05:14
Bij een stad ben ik een deskundige groen. Ik heb een gsm gekregen van het werk. Ik heb mijn schoonbroer zijn "oude" fancy gsm gekregen. Mijn gsm van het werk ligt in de kast. Nu gebruik ik enkel de fancy gsm met privé en werk simkaart er in. Ik hou die bewust gescheiden. Sommige collega hebben dat niet gedaan en die hebben er echt spijt van.
Mijn werk gsm nummer staat automatisch in al mijn mails naar aannemers, verenigingen, burgers dus ook buiten de werkuren ontvangt die veel oproep en. Maar buiten de uren neem ik enkel bepaalde nummers op omdat er dan sprake is van schade, veiligheidsrisico's,...
12/08/22 08:36
Ik ben senior legal advisor bij een verzekeraar. Ik heb zowel GSM als abonnement van mijn werkgever. Het nummer dat ik heb is historisch altijd van mij geweest. Ik kon bij indienst kiezen om hetzelfde nummer te gebruiken. Als ik uit dienst zou gaan dan kan ik mijn nummer ook overdragen naar een eigen provider. Tijdens de uren word ik voornamelijk op mijn gsm gebeld in het kader van externe opdrachten naar klanten of makelaars. Na de werkuren valt het goed mee. We zouden alleen maar opgebeld worden indien er een down raid zou zijn van de Belgische of Europese mededingingsautoriteit. Ook wel handig dat s mijn werkmail die ik altijd binnen handbereik heb zonder daarvoor op het netwerk van bedrijf te moeten inloggen.

Voor de rest mogen we de gsm gebruiken zoals we zelf willen privé. Ik heb dus maar een nummer. Wat foto’s en zo betreft, die zet ik allemaal op de icloud.


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.